Náš autotest: Hyundai Tucson je prvním českým hybridem. Komu se doopravdy vyplatí a kolik ušetří paliva

Každá nová generace vozu Hyundai Tucson se posouvá vpřed mílovými kroky. V oblasti designu, zpracování i techniky. Současný Tucson si nic nezadá s německou konkurencí. A přijíždí dokonce jako hybrid.

Náš autotest: Hyundai Tucson. Komu se vyplatí první český hybrid

Rok 2020 se blíží raketovou rychlostí. A to je černá můra všech výrobců automobilů. Proč? Od 1. ledna se jim začnou počítat flotilové emise CO2. Tedy součet všech emisí, které prodané vozy vypustí. A čím více emisí vypustí, tím větší budou platit ekologické pokuty. A půjde o miliardy. Takže automobilky hledají rozličné způsoby, jak snížit emise vozů snížit. Tím nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je implementace hybridního pohonu – tedy ke spalovacímu motoru přidat elektromotor. A to také udělal korejský výrobce s modelem Hyundai Tucson. Mrkneme se na detaily.

Náš autotest: Hyundai Tucson. Komu se vyplatí první český hybrid

Tucson nevypadá už vůbec korejsky.

Nafta vonící po elektřině

Co se týče hybridů, až na pár výjimek jde o kombinaci benzínového motoru s elektrickým. Hyundai jde ale jako obvykle svojí vlastní cestou. Základem pohonu je tak naftový motor o objemu 2 litry a s výkonem 136 kW. Tomuto motoru dále pomáhá elektromotor s výkonem 12 kW. Výkony obou motorů se sčítají v automatické převodovce.

Náš autotest: Hyundai Tucson je prvním českým hybridem. Komu se vyplatí a kolik ušetří paliva

Čím více funkcí, tím více tlačítek. Tucson je velmi slušně vybaven, takže počet tlačítek tomu odpovídá.

12 kW je výkon, který by běžně stačil pro jízdu po městě do nějakých 50 km/h, ovšem Hyundai touto cestou nešel. Tucson je tzv. Mild Hybrid, tzn. že při jízdě (myšleno zrychlování) je vždy v zápřahu naftový motor a elektrický motor mu jen vypomáhá. Spalovací motor se tak vypíná jen v případě, kdy dobržďujete a rychlost spadne pod 30 km/h.

Náš autotest: Hyundai Tucson je prvním českým hybridem. Komu se vyplatí a kolik ušetří paliva

Nejvyšší výbava sází na Bi-LED světlomety, které svítí fantasticky.

Kapacita jako 50 smartphonů

Kapacita baterie je 0,44 kWh, což si můžete představit jako baterie 50 smartphonů. Na jednu stranu hodně energie, na jízdu by to bylo ale opravdu málo. Pro představu: kdyby taková baterie byla v elektromobilu, ujel by takový elektromobil asi jen 3 km. Ale pro potřeby mild hybridu je to dostatečné množství. Elektromotor pomáhá především v situacích, kdy spalovací motor ze svého principu nemůže pracovat efektivně – jako je pomalé popojíždění v kolonách a rozjíždění. V městském provozu je verze s hybridním motorem o 0,3 litru nafty na 100 km úspornější.

Náš autotest: Hyundai Tucson je prvním českým hybridem. Komu se vyplatí a kolik ušetří paliva

Objem kufru hybridní verze je 459 litrů, tedy o 43 litrů méně. Lithium-polymerová baterie je totiž ukryta právě pod zavazadelníkem.

To se nikdy nevrátí

Příplatek za hybridní pohon činí 20 000 Kč, což si řeknete, že se asi nikdy nevrátí. A možná máte pravdu. Je ale třeba myslet ještě na jednu výhodu, kterou hybrid nabízí. Při brzdění rekuperuje kinetickou energii. Elektromotor se tedy v maximální možné míře snaží nahradit brzdy a přebírá část jejich funkce. Energie takto posbíraná se uloží zpět do baterie a bude znovu použita. Takže nejen že ji dostáváte zadarmo, ale navíc ulehčíte brzdám. A pokud do provozních nákladů začnete počítat i cenu za výměnu destiček a kotoučů, může se najednou ekonomika otočit. Vždyť jeden brzdový kotouč podle kvality vyjde minimálně na 3000 Kč. Navíc vás může hřát fakt, že ušetříte nějaké ty emise.

Náš autotest: Hyundai Tucson je prvním českým hybridem. Komu se vyplatí a kolik ušetří paliva

Interiér nehýří nápady, ale je kvalitně zpracovaný a ergonomie je také v pořádku.

Jisté a sportovní

S Tucsonem jsme jezdili se spotřebou mezi 6 a 7 litry, což není vlastně vůbec špatný výsledek. Najdete jen málo věcí, které korejskému autu vyráběnému v České republice můžete vytknout. Motor slušně zatahuje, příjemně se s ním předjíždí. Podvozek si je na silnici jistý, jako nikdy dříve. Tady udělal Tucson velký skok vpřed. Vzali jsme jej i do lehkého terénu a neměl žádný problém. Není divu, nabízí pohon všech kol a vyšší světlost.

Díky vyšší stavbě a pohonu všech kol se můžete vydat i mimo pevný asfalt.

Díky vyšší stavbě a pohonu všech kol se můžete vydat i mimo pevný asfalt.

Komfortní prostor

Ani na interiér si nemůžeme stěžovat. Kožená sedadla jsou vyhřívaná i klimatizovaná (v létě to obzvláště oceníte), infotainment nabízí on-line funkce, podporuje Apple CarPlay i Android auto. Jen grafika infotainmentu je už trochu oldschoolová. Navíc je všude dostatek místa. Až to vypadá, že Tucson by mohl konkurovat většímu SantaFe, které je až možná hodně velké a chová se více jako parník. Navíc si Tucson zachoval solidní cenu a nejlevnější verze startuje pod půl milionem. Pokud budete chtít čtyřkolku, budete potřebovat 569 990 Kč, což je pořád příjemná cena.

Náš autotest: Hyundai Tucson je prvním českým hybridem. Komu se vyplatí a kolik ušetří paliva

Všimněte si dírek v kůži. V létě z nich jemně proudí chladný vzduch, což udržuje sedačku chladnou.

A jak je to s tou úsporou? Tucson v hybridu bychom doporučovali především v situacích, že vůz provozujete především v městském provozu. Tedy jízda v kolonách, časté rozjezdy, časté brzdění. Rozumných 20 000 Kč se v tomto případě vyplatí. Pokud jsou vaše teritoria mimo velká města, hybrid bychom nedoporučovali.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s
Maximální rychlost 201 km/h
Pohotovostní hmotnost 1779 kg
Průměrná spotřeba 5,5 l/100 km
Rozměry 4 480 × 1 850 × 1 655 mm
Cena 449 990 Kč / 739 990 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Lexus UX je dokonalé auto pro Pražáky. V městských kolonách jízda nic nestojí

Škoda Kodiaq RS je konečně tady. Testovali jsme, jestli se vyplatilo čekání a zda si zaslouží označení RS





Send this to a friend