Náš autotest: Citroën C5 Aircross překvapuje novými tlumiči. Vyzkoušeli jsme, jestli fungují

Komfortní nebo sportovní jízdní vlastnosti? Francouzský výrobce slibuje oboje. Nový model Citroën C5 Aircross se jimi pyšní. Zkoušeli jsme, jak to funguje a auto otestovali.

Citroën C5 Aircross

Na první pohled by to mohlo vypadat, že je Citroën C5 Aircross je jen dalším středně velkým SUV na českém trhu, které nemá nadšeného řidiče příliš čím zaujmout. Jenže opak je pravdou. C5 Aircross by měl přijít do hledáčku těm řidičům, kteří chtějí komfortní SUV pro rodinné ježdění, ale zároveň se občas chtějí projet s plynem na podlaze. Čekali byste takové auto od Citroënu?

Od Citroënu čekáte komfortní auto. Tohle navíc umí vymetat zatáčky opravdu rychle.

100 let zkušeností

Citroën není na místě podceňovat. Tato automobilka vyrábí auta už 100 let. A její vůz Citroën Xantia Activa V6 dodnes vede v tzv. losím testu, kdy se auto musí prudce vyhnout překážce na silnici. Právě Xantia tohle dokáže v rychlosti 85 km/h. Další nejlepší auta – Audi R8 a McLaren 675 – to zvládnou „jen“ v rychlosti 83 km/h. Ten zázrak, který to má na svědomí, je hydropneumatický podvozek. Ten už Citroën do svých vozů dnes (bohužel) nedává, ale ze zkušeností těží pořád.

Design je kontroverzní. Někomu se líbí, někomu ne.

Hydro co?

Dovolte krátkou odbočku ke konstrukci aut. Velmi zjednodušeně: každé kolo automobilu musí být přichyceno ke konstrukci podvozku. Ovšem ne napevno, protože by auto příšerně skákalo. Podle konstrukce podvozku jsou to různá ramena, tyče, to není důležité. Důležité je to, že kola jsou na pérech, aby se odstranilo skákání. Jenže pérování není to, co od auta chcete. Proto je u kola vždy přítomen také tlumič pérování. Ten má za úkol tedy snížit efekt pérování. A záleží na tom, jak moc tlumí. Pokud tlumí málo, auto se houpe a je komfortní – nerovnosti silnice pobere péro. To zní dobře. Nevýhodou je, že kolo není příliš tlačeno na vozovku. A když se nedotýká vozovky, nemůže auto jet. To se negativně projeví na jízdních vlastnostech.

Jistotu v zatáčkách dodávají i pneumatiky o šířce 235 mm.

Druhým extrémem je, že tlumič tlumí hodně. Kolo tak téměř neposkakuje, je přitlačené k silnici. Jenže díky tomu pohyb karoserie kopíruje silnici. A ta není hladká jako ze skla. Takže auto je tvrdé a nekomfortní.

Ochrana dveří před poškozením k francouzské značce už patří.

Citroën C5 Aircross používá nové tlumiče s hydraulickými dorazy. Co to znamená? Ve střední úrovni tlumení je tlumič měkký, jízda je tak komfortní, žádné rázy do karoserie, jen plavná jízda. Jakmile se tlumič začne dostávat do některé z krajních poloh (v obou směrech), přichází na řadu hydraulické dorazy (u konvenčního auta obvykle gumové). Které je takříkajíc přitvrdí. Jedete prudce do zatáčky? S takto měkkým nakláněním by se auto začalo extrémně naklánět. Jenže to tlumič nedovolí a hydraulika tlačí proti péru, takže auto se nenakloní. Druhý extrém nastává na rozbité silnici. Kdy má kolo vlétnout do díry. Místo toho, aby rychle spadlo, opět zasáhne hydraulika a nedovolí kolu propadnout až do díry. Na konci díry tak nepřijde obvyklá rána, protože kolo nenarazí na hranu díry, ale jen ji lízne.

Koncovky výfuků jsou falešené, ale elegantní.

Jak to funguje?

Překvapivě dobře. Je vidět, že Citroën má s podobnou technologií velké zkušenosti. Když jedete na pohodu, auto se příjemně houpe a dokáže parádně odfiltrovat od vozovky, cítíte se jako v limuzíně o třídu vyšší. Do prvních zatáček najíždím s respektem. Od auta cítíte, že je měkoučké a že se bude hodně naklánět. Jenže ono ne. Utáhnete volant dost ošklivým způsobem, ale auto se nenakloní, tak jak byste čekali. Opravdu se bez protestů stočí. Vzápětí dáte kontra do opačné zatáčky a nic se nestane. Čekali byste, že se rozhoupe, rozhodí se zadek, že neudrží směr, utrhne se, ale ono ne. Drží, jede. Tohle se povedlo a opravdu to funguje.

Dobře vybavené

Jenže ani zbytek vozu nezaostává. Motor sází na osvědčený naftový 2.0 BlueHDI nabízí velmi živých 180 koní. Přitom umí jezdit za pár litrů nafty. Také nová automatická převodovka, kterou Citroën nazývá EAT8, patří k tomu nejlepšímu, co je dnes na trhu. 8 rychlostních stupňů sází jeden za druhým, rychle, správně, zkrátka bez chybičky. Místo klasické přístrojovky s budíky dostanete velký futuristický displej, plně konfigurovatelný. Nechybí adaptivní tempomat, který se umí držet auta před vámi, umí načítat rychlosti z dopravních značek, auto se umí držet v pruzích, zkrátka jde o moderní a dobře vybavené auto.

SUV jen na oko

Vlastně se mi s C5 Aircross jezdilo velmi dobře. Překypuje komfortem, přitom na to můžete kdykoliv šlápnout a nebýt za loudu. Nabízí opravdu hodně vnitřního prostoru – pro představu – je o 9 cm širší, než Škoda Kodiaq. Jedinou kaňkou na kráse je tak pouze to, že jde o předokolku. Byť jde o SUV, tak pohon všech kol se nenabízí, což je opravdu škoda. No a také počítejte s tím, že všechna ta kvalitní technika něco stojí. Nejlevnější C5 Aircross vyjde na 495 000 Kč. Slušnější verze s naftovým motorem pak vyjde na 700 000 Kč a pokud chcete opravdu hezké auto, jako vidíte na fotkách, bude cenovka atakovat 900 000 Kč.

Citroën C5 Aircross

Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s
Maximální rychlost 211 km/h
Pohotovostní hmotnost 1540 kg
Průměrná spotřeba 4,9 l/100 km
Rozměry 4 500 × 1 969 × 1 689 mm
Cena 495 000 Kč / 916 500 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Redakční autotest: Citroën C3 Aircross. Malé městské SUV? Zkuste to francouzsky!

Náš autotest: Legendární Toyota RAV4 přichází v nové generaci. Čím se tolik liší od konkurence