Auta budeme řídit pouhými myšlenkami. Na trhu mohou být už za 5 let! Technologie je k vidění na CES 2018

Jestli se vám titulek nezdá reálný, ale spíše jako nějaké sci-fi, nevzdávejte to a čtěte dál. Technologie, která bude řízení auta za pomoci myšlenek umožňovat, se skutečně vyvíjí. Systém se nazývá „Brain-to-Vehicle“ zkráceně B2V. V čem jeho mechanismus spočívá?

Zatímco většina výrobců aut přemýšlí nad tím, jak člověka z celého procesu řízení auta vykleštit úplně, japonský gigant Nisan zatím koumá, jak mu to alespoň trochu ulehčit a přidat do toho pro něj nějakou zábavu. My přemýšlíme i nad tím, jak významný by tento vynález mohl být pro bezpečnost v dopravě – přesné údaje najdete níže.

zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=oCi6taII6Yo

Budoucnost je za rohem (zdroj: www.youtube.com)

Za jak dlouho?

Automobily, které zvládnou číst řidičovy myšlenky a urychlí každou jeho reakci na potřebu zrychlit, zatočit nebo zabrzdit, by mohly být na trhu tak do pěti nebo deseti let. Zkušebně se ale představí již nyní.

Perfektní příležitostí pro demonstraci vyvíjené novinky je veletrh obchodu s technologiemi CES, který právě teď konáv Las Vegas a potrvá do 12. ledna. Tam se bude technologie systému B2V představovat na automobilovém simulátoru… asi v rámci bezpečnosti veletrhu, co kdyby přeci jen někomu proletěla hlavou špatná myšlenka. No a jak to tedy funguje?

zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=oCi6taII6Yo

Na veletrhu bude k ozkoušení pouze na simulátoru (zdroj: www.youtube.com)

Takže jak to funguje?

„Zatímco většina lidí uvažuje o autonomním řízení a jejich vidina budoucnosti je tak dost neosobní, B2V dělá přesný opak. Využívá mozkových signálů řidiče tak, aby měl z řízení více nadšení a potěšení,“ říká viceprezident společnosti, Daniel Schillaci.

zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=oCi6taII6Yo

Technologie měří nervové vzruchy napříč různými mozkovými centry (zdroj: www.youtube.com)

Přenos mozkových signálů probíhá přes zařízení nasazené na hlavu řidiče, jakousi helmu nebo hitech čepici. Ta měří aktivitu mozku řidiče – nervové vzruchy – které se spouští v odlišných intenzitách při zaměření jeho pozornosti na jednotlivé, dílčí úkoly. Umělá inteligence pak po procesu kalibrace, tedy seřízení, dokáže rozpoznat řidičovu potřebu zrychlit, zatočit nebo zabrzdit v momentě, kdy na úkon pomyslí.

zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=oCi6taII6Yo

Těm se pak přiřazují jednotlivé řidičovy úkony (zdroj: www.youtube.com)

Co ta bezpečnost? Rozdíl mezi životem a smrtí

Reakce technologie je však rychlejší, než reakce lidského těla, a proto tento úkon dokáže vykonat dříve, a to zhruba o půl vteřiny. Určitě si říkáte jak je to „málo“, ale uvědomte si, že při rychlosti pouhých 50 km/h, tedy nejvyšší povolené rychlosti ve městě, je půl vteřina rozdíl sedmi metrů. Ve stovce je to už čtrnáct a klidně počítejte dál.

Bez lidského faktoru by to prý bylo nejlepší, říká Google

I když to tak automobilka nezmiňuje, řízení prostřednictvím vyvíjené technologie B2V by mohla zase o krok posunout bezpečnost řízení. Projekt firmy Google pro rozvoj technologie automobilů Waymo, který cílí na samo-navigační systém bez řidiče, totiž říká, že lidský faktor je právě v tomto ohledu na obtíž a „musí být vyřešen.“ Pozornost řidiče může kolísat, umělá inteligence chybu neudělá.

Co si o tom myslíte vy? Nás teda řízení baví a neradi bychom se ho vzdali.

Autor: Jan Marek

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Zbytkový alkohol: Jak zjistit, že už můžete řídit? Který alkohol je nejhorší a jak urychlit odbourávání? Proč jsou na tom ženy hůř?

Jak budou vypadat auta za 30 let? Vývojáři i designéři mají jasno!