5 příznaků toho, že se blíží konec vašeho auta

Chrastění z motoru

Pokud zjistíte, že motor chrastí, především ten zahřátý, neodkládejte návštěvu servisu. Na vysvětlování konstrukce motoru tu není dost času, ale vězte, že obvykle za ním stojí rozvodový řetěz. Ten zjednodušeně řečeno řídí to, aby motor chodil, tak jak má. To znamená, aby píst šel dolů, když se zrovna otvírá ventil a naopak, aby se ventily zavíraly, když jde píst nahoru. Pokud je rozvodový řetěz příliš vytahaný, nebo je špatně napnutý, může dojít k rozsynchronizování tohoto běhu. Co to znamená? Ventily zůstanou dole, když jde píst nahoru a když do nich píst narazí, motor se takzvaně potká. A to je pro něj konečná. Chrastění tedy nepodceňujte, jinak vás to vyjde hodně draho.

Takto to vypadá, když se píst potká s ventilem.

Takto to vypadá, když se píst potká s ventilem.

Vynechávání pod malou zátěží

Typický příklad: jedete na půl plynu a motor škytá, cuká, špatně táhne. Dáte plný plyn a vše je v pořádku. Jenže na plný plyn se pořád jezdit nedá. V naprosté většině případů hledejte viníka v podobě EGR ventilu. To je ekologická vychytávka, která vrací výfukové plyny zpět do válce. To co by normálně vyletělo výfukem ven jde zkrátka zpět na spálení. Je to dobré pro emise. A právě vracení zpět řídí EGR ventil. Ten může selhat ze stovky různých důvodů. Každopádně, pokud neposílá do válce dostatečné množství vzduchu, chybí zde tlak pro správné spalování a motor „nejede“. Pokud jedete na plný plyn, tak je EGR ventil zavřený a motor dostává jen čerstvý vzduch, takže je vše v pořádku. Naštěstí opravy či výměna EGR ventilů nejsou extrémně nákladné, v pohodě to vyřešíte za pár tisíc korun a auto pojede mnohem lépe.

EGR ventil snižuje emise, ale řidičům přidělává vrásky.

EGR ventil snižuje emise, ale řidičům přidělává vrásky.