
Plýtvání jídlem škodí nejen našim peněženkám. Objevte praktické způsoby, jak mu...
Toyota prodává vytuněný pickup Toyota Hilux GR Sport. Jaký má smysl mít sportovní off-road? Přečtěte si v našem testu.

Pickup? To je typ auta, který nemá ve střední Evropě příliš velkou tradici. Většinou je budete mít spojený s prací v lese, na farmě či jako pracovní auto lidí od ČEZu. Takže proč by vůbec mělo mít v názvu sport? A proč by mělo vypadat dobře?
Už když se k autu z dálky blížíte, tak nejspíš poznáte, že vypadá trochu jinak, než jak znáte obyčejný Hilux. Jiná je mřížka chladiče. Černá a elegantní. Agresivnější jsou mlhová světla, 17″ kola vypadají hodně dobře. A vůbec se černou barvou nešetřilo. Najdete ji na krytech zrcátek, nášlapných prazích, madlu zadní části. A k tomu ten hezký kontrast s červenou. Agresivní barvu najdete na tlumičích, pružinách a i různých krytech na podvozku. A společně to funguje!
To že není Hilux GR Sport jen obyčejný pickup mi dokázali kolemjdoucí, kteří se u auta fotili. Cože? U pickupu? To se mi ještě nestalo. Prostě vypadá dobře. V USA nebo v Austrálii je to běžné, že řidiči mají pickup jako svého vytuněného mazlíčka, ale v Česku je to jen nevídaný.
A proč vůbec Toyota takový Hilux vyrábí? Tým GAZOO Racing (GR) je jedním z nejúspěšnějších týmů na Rallye Dakar. A právě na oslavu úspěchu připravili vrcholné provedení pickupu s označením Hilux GR Sport.
Toyota Hilux GR Sport je tím nejlepším Hiluxem, který si můžete pořídit. Má nové a lepší zavěšení kol, které zlepšuje jízdní vlastnosti. A to jak v přímém směru, tak v zatáčkách, což je u této verze hodně znát. Právě jízda po silnici je oblast, kdy Hilux vždycky hodně ztrácel za konkurencí, tato verze se jim hodně přibližuje. A navíc neztrácí nic ze svých terénních vlastností, což je důležité.
Co by šlo vymačkat z naftového čtyřválce o objemu 2,8 litru? Asi hodně. Ale to nemá Toyota za potřebí, důležitější je odolnost, životnost a vysoký točivý moment. Jeho 500 Nm si s šestistupňovou automatickou převodovku dobře rozumí a jméno Sport skutečně není v názvu jen kvůli image. Na 100 km/h zrychlí za 10,2 sekundy, což je na takto obří auto úctyhodný výsledek. Ani v pružném zrychlení Hilux nezaostává.
Co musím vyzdvihnout, to jsou naprosto skvělá sportovní sedadla, která navozují až dojem luxusu. Tohle přece do žádného pracanta nepatří, tohle je stylovka. Pochvalu si zaslouží i reproduktory JBL, které hrají fakt dobře.
Koncepčně už je interiér ale trochu zastaralý. Infotainment sice podporuje Android Auto a Apple CarPlay, ale jen po kabelu, odezva infotainmentu nesplňuje standardy roku 2023.
Je ale hezké, že provedení Sport poznáte i uvnitř. Nechybí hliníkové pedály, červenou barvu najdete nejen na volantu v podobě prošití červenou nití, ale i na lištách v interiéru. Tohle se bude líbit.
Jak jsem už zmínil, Hilux nikdy nebyl premiantem v jízdě po asfaltové silnici, ale tato verze funguje skutečně dobře. Vůz je komfortní, nenaklání se, zatáčky bez potíží projedete i vyšší rychlostí. Pro běžnou jízdu vám bude stačit jen pohon zadních kol (H2), pokud to podmínky vyžadují, lze otočením ovladače aktivovat trvalou čtyřkolku. V kabině je rozumný hluk a spotřeba? Podle rychlosti počítejte mezi 9 a 12 litry nafty na každých 100 km.
Hilux bude dobrou volbou i pro ty, kdo potřebují tahat těžké přívěsy. Hilux na kouli utáhne až 3,5 tuny, takže ani větší loď nebude problém.

Ovládání možná vypadá oldschoolově, ale ergonomie je na jedničku s hvězdičkou. Tohle zvládnete, i když budete mít nasazené rukavice.
Hilux GR Sport neztratil nic z toho, co má umět off-road v terénu. Nechybí tedy redukční převodovka pro strmá stoupání či klesání, jedním tlačítkem aktivujete zavření zadního diferenciálu, takže obě zadní kola pak hrabou stejně bez ohledu na podmínky. Ve výbavě dokonce najdete i moderní asistent pro sjíždění prudkých svahů.
Neměl jsem žádné pneumatiky do těžkého terénu, Bridgestone Dueler jsou kompromisní gumy mezi jízdou po asfaltu a v terénu, přesto se Hilux nikde ani náznakem nezasekl.
Co obsahuje příplatkový ceník modelu Toyota Hilux GR Sport? Vůbec nic. Tak jak jej vidíte, tak jek v základu i v plné palbě. Za nic si nemůžete připlatit. Ale levný právě není. Včetně DPH vyjde na 1 718 200 Kč. Dali byste to za něj?
Autor: Vratislav Klega