Náš autotest Lexus IS: hybrid, který to umí rozpálit! Elektřinu si vyrábí sám

Modernizovaný Lexus IS je přesně jako samurajský meč. Pokud se naučíte využívat jeho výhody, bude to smrtící zbraň pro soupeře. Dokážeme vám to v našem autotestu. Zajímavostí je hybridní pohon, kombinující benzínový motor a elektromotor. Nemusí se dobíjet, vyrábí si elektřinu sám.

Jsou zbraně, které chytnete do ruky a bojujete s nimi i bez potřebných znalostí. Třeba klacek. Ale pokud dostanete do rukou více sofistikovanou zbraň, je třeba o ní hodně vědět. A pak se vám odvděčí skutečnými zážitky.

Hybrid jako dočasné řešení

Ještě před pár lety se Češi hybridům vysmívali. Že to není cesta, že je úspora paliva minimálně a na sportovní jízdní zážitky si vlastně ani nikdo nevzpomněl. Jenže je rok 2017, přichází modernizovaný Lexus IS a vše je jinak. Svět přichází na to, že spalování nafty není tak čisté, jak si vždycky mysleli a postupně se nafty asi zbavíme úplně. A benzínové motory pro změnu nemají takovou účinnost. A najednou to vypadá, že hybridní pohon, kombinující benzínový motor a elektromotor, bude v příštích deseti letech naprostým standardem. Lexus jde touto cestou již mnoho let.

Oranžové kabely jsou pěkně tlusté – vedou elektřinu.

Lexus bez kabelů

Lexus IS není plug-in hybrid, takže nedobíjíte jej externě z nějaké zásuvky. Auto si elektřinu vyrábí samo a ukládá ji do baterií. Kde se elektřina bere? Vůbec nejefektivněji při brzdění. Při brzdění nejen že se energie auta jen tak zbůhdarma neztrácí, ale ukládá se do baterií, ale navíc si šetříte brzdy. Tomu se říká win-win strategie. Takové dlouhé sjíždění z kopců – kdy byste museli brzdit. Tady se energie hezky uloží a použije jindy. V kombinaci s tempomatem je to přitom velmi komfortní.

Když jen rekuperace nestačí, pomůže benzínový motor. Pokud běží v režimu, kdy má přebytek výkonu, tak jím baterie dobíjí, aby byla energie k dispozici, až to bude potřeba. A to je vlastně kdy? Kdy jede auto na elektřinu? O tom rozhoduje elektronika. Ano, tlačítkem EV si můžete vynutit jízdu jen na elektřinu. Třeba při jízdě v garáži, když nechcete vypouštět emise, ale jinak to řeší elektronika. Ta vlastně spalovací motor vypíná při každé příležitosti. Motor tak běží jen po dobu opravdu nutnou. Zbytek času se využívá výkon elektromotoru. Ten není žádný slaboch. Má výkon 105 kW, takže spalovacímu motoru statečně sekunduje.

Pravá limuzína.

Dva kohouti na jednom písečku

Benzínový 2,5 litr má výkon 133 kW. Jak se umí dohodnout? Velmi snadno. Model pro jejich využití používá bezestupňovou převodovku, takže celý systém funguje až neuvěřitelně hladce. K dispozici máte režimy Eco, Normal, S a S+. Zatímco v režimu Eco se elektromotor používá hlavně pro snížení spotřeby, v režimech S a S+ pak pomáhá benzínovému motoru svou silou. A funguje to solidně. Při našem měření auto zrychlilo na 100 km/h za 7,5 sekundy, což je dost slušný výsledek. Mimochodem, mrkněte se na video, jak to vypadá, když variátor “neřadí”, to znamená, že jen plynule mění převod. Pocitově byste ani zdaleka neřekli, že jedete tak rychle, protože právě chybí ten pocit přeřazení.

Už se těším

Pokud takto budou vypadat auta po dalším zpřísnění emisních norem, já budu spokojený. Lexus IS není žádný sporťák, nejblíže má ke “gétéčku”, tedy vděčném polykači kilometrů. Bude vás rozmazlovat komfortem, ať už se budete ploužit ucpaným bulvárem města nebo si to pomašírujete po dálnici. Ticho, komfort a nízká spotřeba, tím se vám odvděčí. Ale nezapomínejte, že s hybridem je třeba se naučit jezdit. Změnit své některé návyky, přemýšlet o tom, kudy a kam pojedete. A pak se vám odvděčí. Nízkou spotřebou, tichých provozem a žádnými emisemi v místě, kde je nechcete.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 8 s
Maximální rychlost 200 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 720 kg
Průměrná spotřeba 4,6 l / 100 km
Rozměry 4 680 × 1 810 × 1 430 mm
Cena od / testovaného vozu 985 000 Kč / 1 465 000 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Lexus GS

Volkswagen Passat GTE: jste připraveni na budoucnost?





Send this to a friend

...