FERRARI – Králové na 4 kolech

Poodhalte s námi příběh jedné z nejslavnějších automobilových značek světa. Vítejte v Itálii, vítejte v Maranellu, vítejte u Ferrari!

ENZO FERRARI

Jako desetiletý jen těžko mohl tušit, že láska kterou na závodním okruhu v Boloně vzplanul k motorsportu, dá jednou život značce, která bude psát dějiny! Ve dvacátých letech nastoupil jako závodní pilot do Alfy Romeo vlastně jen proto, aby v roce 1929 dal své jméno jednomu z nejslavnějších závodních týmů všech dob! Tak se zrodila Scuderia Ferrari, na jejímž řízení se Enzo podílel až do své smrti v roce 1988.

SCUDERIA FERRARI

Na začátku velké story fungovala stáj Ferrari (italsky Scuderia Ferrari) ještě pod křídly Alfy Romeo (Ferrari nebylo ničím jiným, než závodním týmem Alfy). V roce 1933 se Alfa dostala do tak velkých finančních potíží, že jen díky intervenci výrobce pneumatik Pirelli získal Ferrari alespoň nějaká závodní auta. Další 4 roky byla Scuderia prakticky bez podpory automobilky. K její obnově došlo až v roce 1937, ale po pár měsících situace vyústila v Enzův odchod (včetně čtyřleté „konkurenční doložky“, která Ferrarimu zakazovala působit v motorsportu). Během zákazu vyráběl díly pro letecký průmysl. S příchodem 2. světové války pak díly pro italskou armádu. V průběhu války musel kvůli bombardování přesunout firmu z Modeny do Maranella, které je sídlem Ferrari dodnes. Teprve až rok 1947 přinesl plnohodnotný vznik samotné automobilky Ferrari.

Scuderia je závodní stájí šampionátu formule 1 od jeho vzniku v roce 1950. Za tu dobu získala 16 konstruktérských a 15 jezdeckých titulů!

AUTOMOBILKA

Původně Enzo Ferrari sériové vozy vyrábět vůbec nechtěl. Ovšem finanční náročnost závodění jej nakonec donutila k tomu, že automobilka začala už v roce 1947 vyvíjet i vozy pro běžné užití. Úplně prvním sériovým vozem Ferrari je 125S. A protože si stroje okamžitě získaly velký věhlas, narostla značka do podoby, ve které ji známe dnes (s podporou koncernu FIAT, který do roku 1969 navyšoval svůj vlastnický podíl až na současných 90%. Jedním z minoritních akcionářů je také syn Enza Ferrariho Piero). Posledním sériovým vozem je model LaFerrari.

ZNAK

Černý vzpínající se kůň na žlutém poli pod stříškou italské trikolóry. Značka, která dávno expandovala dál než do automobilového průmyslu. Jak k ní ale automobilka přišla? Enzo Ferrari mimo jiné choval ve velké úctě italské vojáky. Jedním z nich bylo i letecké eso 1. světové války, Francesco Baracca, kterému se válka stala v roce 1918 osudnou. Právě na boku jeho letounu se pyšnil onen vzpínající se koník. Stačilo už pak, aby se Enzo Ferrari v roce 1923 spřátelil s Baraccovou matkou, která mu řekla: „Dejte koně mého syna na svá auta, přinese Vám štěstí“. Enzo doplnil koně o žluté pozadí (barva města Modena) a italskou trikoloru (v závodní variantě nese logo ještě písmena SF).

A co na Ferrari říkáte vy?

MOHLO BY SE HODIT

Formule 1. Rakve na kolech, ale zábava!

7 IT důvodů, proč mít bokovku