Recenze: Blíženec – Will Smith a jeho druhé já posunují digitální omlazování k dokonalosti. Pro koho film je a co od něj čekat

Will Smith je nájemný zabiják, který chce pověsit řemeslo na hřebík. Jde po něm ale protivník, kterého rozhodně nečekal – on sám. Jak dopadla akční jízda Blíženec a proč vyrazit do kina?

Recenze: Blíženec - Will Smith a jeho druhé já posunují techniku omlazení

Hrdinou filmu Blíženec je Henry Brogan (Will Smith), který patří mezi zabijáckou špičku. Během dalšího úkolu se ale dozví informace, které neměl, a stává se tak zničehonic sám terčem. Jeho zaměstnavatel se ho rozhodne odstranit jako nepohodlného, a pro tento úkol je vybrán kandidát, kterého Henry rozhodně nečekal. Bude se muset postavit tváří v tvář sobě samému.

Seznámení, překvapení, zúčtování

Blíženec (Gemini man) znovu oživuje tématiku klonování. Nám se u toho vybaví Šestý den s Arnoldem z roku 2000, stejně jako filmy o zabijácích, které se snaží zlikvidovat jiný kolega „z branže“. Hned na začátek je třeba říct, že je nový snímek s Willem Smithem dějově velice jednoduchý. Kostra filmu by se dala napsat na papír v pěti bodech, jako když zadá paní učitelka slohovou práci šesťákům. Přímočarost vyprávění je naprosto nezakrytá a kdo viděl ukázku, celý vývoj událostí bezpečně odhadne dopředu.

Jako VHS s Van Dammem

Blíženec tak trochu připomene snímky z 90. let, a jak se šušká, právě tak dlouho měl režisér Ang Lee připravený scénář, který koloval mezi lidmi od filmu tak dlouho, až ho konečně někdo odklepnul. Film ale není žádné laciné béčko a poněkud nepřekvapivý vývoj děje zastupuje velice příjemná akce, která nedá pocit, že jsme měli jít místo do kina někam jinam.

Akce, nad kterou srdíčko tleská

Právě akční sekvence filmu stojí za vypíchnutí. Setkáme se s ní několikrát, ale opravdu za zmínku stojí hlavně ta, kdy se Henry potká se svým stínem. Zřejmě se nezapíše do dějin kinematografie, ale za vypíchnutí stojí její netradiční snímání z neobvyklých úhlů pohledu a perfektní střih. Tady nad vším někdo opravdu přemýšlel a divák vidí všechno přehledně a čistě. Žádná roztřesená kamera, rozmazané rychlé záběry a zběsilý střihač, velice častý neduh akčních filmů. Blíženec vás do akce vtáhne tím správným způsobem.

Pohled skrz zaměřovač, kamera sledující letící kulku nebo přepnutí z pohledu hlavního hrdiny na pohled druhého „mladšího“ protagonisty. To všechno a mnoho dalšího rychle, vždy jen jednou, bez zbytečného opakování. Prostě brilantní.

Cestování časem

Další velká pochvala míří k samotnému zpracování nejdůležitějšího prvku filmu. Blíženec představuje Willa Smithe dvakrát a jeho omlazená podoba je prostě úžasná. Žádný digitální Incredible Hulk nebo Glum, prostě Will zamlada. Dopředu bylo avizováno, že si dali tvůrci opravdu záležet, a skutečně tady není nic, co by se tomu dalo namítat. Omlazený herec vypadá přesně tak, jako vypadal ve svém věku. Fresh Prince přímo před vámi, úplně živý.

Hodně tomu napomohl fakt, že byl film točen ve 4K a snímán rychlostí 120 snímků za sekundu. To znamená opravdu hodně práce s úpravou vzhledu herce. Výsledek se ale povedl na jedničku a Blíženec tak posouvá laťku směrem nahoru.

zdroj: cinemart

Will Smith a ti další

Hlavnímu protagonistovi pak sekundují Mary Elizabeth Winstead a Benedict Wong, kteří jsou tu prostě proto, aby měl Will Smith s kým mluvit, a stejně postradatelný je i záporák, kterého zahrál Clive Owen. Prostoru moc nedostal a v paměti neutkví.

Kdo by měl vyrazit do kina?

Blíženec rychle odsýpá, ve filmu není prázdné místo ani prostor pro nudu. Snímek nejspíš žádné terno nevydělá a mezi diváky se o něm také nebude obdivně mluvit tak, jako o filmech 96 hodin nebo Bournův mýtus. Málomluvný John Wick už tu byl letos potřetí a poněkud překombinovaný, takže nám musí odpustit, když napíšeme, že Blíženec přináší nejlepší akci tohoto roku. Pokud takové filmy hltáte, na nápadité a přehledné akci si smlsnete. Některé vteřiny si budete přát vidět okamžitě znovu. Určitě se ale nejedná o přepisování žánru, jak se avizovalo. Jako jednohubka večer v kině Blíženec poslouží dokonale.