Náš autotest: Nissan Leaf

Leaf lze dobíjet třemi způsoby. První způsob je z běžné 230V sítě, tedy ze zásuvky, kterou má každý doma. To je ten nejpomalejší způsob a upřímně mě příliš nepřesvědčil. Ráno jsem nechal vůz u dobíjecí stanice a šel do práce. Přišel asi po 9 hodinách a auto bylo z dojezdu 0 km (už to byly fakt nervy tam dojet) dobité asi na 60 % a to není moc. Druhý způsob je využití speciálních zásuvek s výkonem 3,6 nebo 6,6 kW. Ty dobijí vůz za 8 respektive 4 hodiny. Naprostou peckou je ale rychlodobíjení. My jsme vyzkoušeli 50 kW dobíjecí stanici ČEZ a to je vážně fičák. Sami asi odhadnete, že 30 kWh baterii dobije 50 kW stanice za 36 minut, jenže v praxi to takto nefunguje – čím více je baterie dobitá, tím méně to do ní leze. Sám Nissan uvádí, že za 30 minut bude baterie dobitá z 0 na 80 %. Když s tím počítáte, dá se s tím žít. Já si zašel nakoupit do obchodu, který je kousek od dobíjecí stanice v sídle ČEZu a za nějakých 23 minut se mi baterie dobila ze 40 % na 89 %. To už znamená dojezd kolem 180 km, takže v pořádku.

Provoz za hubičku

Pořizovací cena Leafu není malá. Ale hodně se mi líbily náklady na provoz. V případě řešení od ČEZu dostanete RFID čip (měli jsme jej půjčený na test), se kterým si můžete auto dobíjet u všech dobíjecích stanic ČEZu. Platíte měsíční paušál 150 Kč a je jedno, kolik nabíjíte. Denně třeba do plné baterie. Dobře, trochu si zapřeháním, ale pokud byste 20x měsíčně dobili baterii do plné kapacity, tedy že byste měsíčně ujeli 4000 km, vyjde vás 1 km na 0,0375 Kč. No, to by šlo, ne? Kdo začne taxikařit?

Velký luxus

Leaf je super auto. Kdybych měl fakt hodně peněz a hledal druhé auto jen na jízdu po městě, neváhal bych ani chvíli. Auto je opravdu vychytané, propracované a jezdit na elektřinu je velmi příjemné. Očekával bych ale podporu ze strany státu. Ani nemám na mysli dotaci na nákup, to je nesmysl, ale třeba nějaké výhody. Osvobození od DPH, možnost parkovat zadarmo ve městech, jízda ve vyhrazených pruzích apod. Vždyť je to auto, které neznečišťuje centra měst (jasně, elektřina se musí vyrobit, ale nesmrdí vám pod nosem). Myslím, že kdyby auto stálo do magického půl milionu, jezdilo by jich po českých silnicích mnohem více.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,9 s
Maximální rychlost 144 km/h
Pohotovostní hmotnost 1516 kg
Průměrná spotřeba 15 kWh / 100 km
Rozměry 4 445 × 1 770 × 1 550 mm
Cena od / testovaného vozu 730 000 Kč / 926 600 Kč

Autor: Analytik

Mohlo by vás zajímat:

Náš autotest: Toyota RAV4. Zábava s trochu jiným rozměrem

Náš autotest: Citroën Cactus. To nejlepší do města.