Ultimátní výzva: Red Bull X-Alps se účastní i český závodník

Po dvouleté pauze se vrací jeden z nejnáročnějších závodů na světě, Red Bull X-Alps. Letošního ročníku se podruhé účastní i český zástupce Stanislav Mayer. On a dalších 31 závodníků se vydají na více než tisícikilometrovou cestu ze Salzburgu do Monaka. Cestovat mohou pouze po svých nebo za pomoci padáku. Zvládli byste to také?

tuto neděli 2. července odstartuje v Salzburgu Red Bull X-Alps. Extrémní závod, kterého se účastní ti nejlepší paraglidisté světa, se koná od roku 2003 každé dva roky. Trasa závodu vede z Rakouska do Monaka a účastníci si v něm sáhnou na dno fyzických i psychických sil. Musí zdolat 1 138 kilometrů a budou cestovat přes sedm zemí. Letošní ročník je zatím nejdelší ve čtrnáctileté historii závodu. Nejvyšším bodem, který musí závodníci pokořit, je Matterhorn s výškou 4 478 metrů. Kromě této sedmé nejvyšší hory Alp účastníky čeká zdolat i nejvyšší hora Německa Zugspitze a nejvyšší vrchol slovinských Alp Triglav. V průměru se účastníci vystavují během závodu teplotám od minus deseti až po plus čtyřicet stupňů.

Mezi odvážlivci, kteří se pouze s padákem vydají na dobrodružnou cestu, je i český zástupce Stanislav Mayer. Při své premiéře v roli závodníka se před dvěma lety umístil na 12. místě. Red Bull X-Alps je pro českého dobrodruha zatím nejtěžším závodem, kterého se v životě zúčastnil, a  letos by chtěl svůj poslední výsledek ještě vylepšit.

Český účastník

„Jako největší nebezpečí vidím silný vítr a turbulence během letu. Pro paragliding potřebujeme celkem dost specifické počasí. Doufám, že vždy odhadneme rizika správně. Další problémy jsou samozřejmě na hlavních cestách, kde jezdí auta, ale i v horách,“ upozorňuje na největší úskalí Mayer. Před dvěma lety se stal prvním českým závodníkem, který Red Bull X-Alps dokončil. Závod má za sebou jak v roli závodníka, tak v roli supportéra. Právě supportér je pro úspěch v závodě klíčový. Nejbližší spolupracovník, taktik i trenér v jedné osobě, se po celou cestu musí starat o potřeby svého lídra. Kromě něj bude Mayerovi k dispozici i kompletní tým, který se o něj stará.

Jediným dopravním prostředkem závodníků je totiž jen paraglidingové křídlo a vlastní nohy. Ve dnech s počasím využitelným pro létáním se snaží uletět za pomocí vzdušných proudů co největší vzdálenost. Ve dnech, kdy počasí létání nepřeje, jsou odkázáni jen na dlouhý pochod. Doprovodné vozidlo zajišťuje pilotům veškerý servis, jako je přísun potravin, předpověď počasí a informace o soupeřích. Svůj padák si ale závodník musí nést celou dobu na zádech.

Jan Kasl/Red Bull Content Pool

Jak vznikl závod Red Bull X-Alps?

O vznik náročného podniku se zasloužil jeden z nejlepších pilotů v historii závodů Red Bull Air Race. Hannes Arch byl rakouský dobrodruh, který se v horách cítil jako doma, a kromě létání ve svém akrobatickém speciálu se věnoval i horolezectví, lyžování a paraglidingu. Právě svůj vztah k horám přetavil Arch v roce 2003 v založení náročného závodu, který vede skrz celé Alpy. Oslovil nejlepší světové paraglidisty a založil tradici, která trvá dodnes. Letošní ročník bude věnován právě svému zakladateli, který v roce 2016 přišel o život při havárii soukromé helikoptéry.

Pokud vás letošní ročník zajímá, můžete být přímo u toho. Každý účastník musí posílat organizátorům denní report a skrze livetrackingovou aplikaci je možné vidět, kde se přímo nachází. Stejně jako minule, budou mít čeští fanoušci možnost našeho závodníka sledovat při putování skrz alpy prakticky v přímém přenosu.

Autor: Eduard Havel

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

TOP 4 extrémní sporty v dějinách: římský předchůdce MMA i brutální verze fotbalu

Zhubnete během? Zkuste to podle nás!