Youtubeři stárnou a jejich fanoušci taky! Co bude dál?

Jeden z nejpopulárnějších youtuberů se rozhodl skončit, protože ho už hraní nebaví. Mají se fanoušci bát? Co dalšího se bude se stárnutím videohvězd měnit?

Nedávno jsme psali o nejstarších youtuberech, na které ve vodách online videa můžete narazit. Stárneme však všichni, což se výrazně dotýká i těch tvůrců, kteří mají stále o mnoho dekád na krku méně, než zmínění stařečkové. A nejde jen o ně samotné, nýbrž hlavně o jejich cílovku. Kdo začal dělat videa třeba před třemi roky, tomu zestárl průměrný divák třeba z věku dvanácti let na patnáct. Jestli si na tyhle roky pamatujete, tak je vám jasné, že se jedná o velký rozdíl, protože co vás bavilo ve dvanácti, tak jste v patnácti rozhodně považovali za dost trapné. Jak se s tím dnešní videoumělci a vzory pro nejmladší generaci vypořádávají?

Málo sprosté hry?

Rozruch na youtuberské i herní scéně způsobil před pár týdny jeden z nejoblíbenějších pařanů Minecraftu. Adam Dahlberg vystupující pod přezdívkou Sky spravuje kanál s téměř 12 miliony odběrateli. Lépe řečeno spravoval, neboť po více než šesti letech strávených v kostičkovém světě se rozhodl, že chce v životě dělat i něco jiného. Není divu, teď je totiž Adamovi 24 let a má nový sen – stát se muzikantem. K tomu účelu vytvořil nový kanál, na kterém navíc chce být sprostý. Což mu vytváření obsahu především pro nezletilé děti neumožňovalo. Podívejte se na jeho zpověď, kde si servítky rozhodně nebere:

Podobné názory se mezi herními youtubery objevují už delší dobu. Do dění v Minecraft komunitě nebudeme zabíhat, ovšem druhý zmíněný problém je zajímavější. Jak youtubeři stárnou, chtějí dělat obsah nejen dospělejší, nýbrž i sprostší, s dětským publikem prostě neslučitelný. Co tedy mohou youtubeři dělat?

Otevřená budoucnost

Nabízí se, že stejně jako Dahlberg mohou pokračovat v tvorbě, pouze si vyberou jinou oblast zájmu. To obnáší obvykle založení nového kanálu a především dovednost přesvědčit stávající fanoušky, že jim jejich kdysi oblíbený tvůrce má stále co nabídnout.

Také se může stát, že se k YouTube dostanou i starší generace, což v kontextu téhle sítě znamená věk přes 30 let. To by znamenalo, že se tahle platforma dostane do širšího povědomí veřejnosti jako něco mnohem užitečnějšího a zábavnějšího, než pouze „divná videa z internetu“. Cestou může být streaming sportovních přenosů; v posledních letech se spekuluje, že by se YouTube mohlo seriózně ucházet o práva na anglickou fotbalovou Premier League, což by rozhodně přitáhlo k monitorům úplně novou cílovku.

V zámoří, kde se YouTube v současném záběru rozjelo samozřejmě dříve než u nás, se už důsledky stárnutí diváků ukazují. Podle čísel je více uživatelů ve skupině 25-34 let než v nejmladší cílovce do 24 let. A tenhle trend podle všeho časem doputuje i k nám. Z toho všeho plyne, že se stárnutí (aspoň v tomhle ohledu) není třeba bát. Za poslední více než dekádu YouTube ušlo dlouhou cestu. Od úložiště divných krátkých videí a kradených hudebních klipů až po největší online video platformu světa, která nabízí netušené možnosti pro každého. Přestože tvůrci videí stárnou a mění své zájmy, společně s nimi se vyvíjejí i jejich fanoušci. K nim se navíc přidávají noví. A možná z herních a na humoru postavených základů vzejde nová příležitost pro filmaře a další umělce, jak oslovit publikum!

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT:

Co dnes dělají YouTube celebrity minulosti?

6 nejšílenějších youtuberů – které kanály vás šokují?

Dominika Myslivcová. To jako vážně? Pink Luxury je vrchol nevkusu