Smažte si Facebook, vybízejí celebrity! Co na to Mark Zuckerberg? Jaká je pravda ohledně sběru dat a co dělat, abyste se chránili?

S největší světovou sociální sítí to vypadá „zle nedobře“, jak by asi řekl fotbalový komentátor Míra Bosák. Dokonce tak, že se kýve židle pod samotným technologickým polobohem Mikem Zuckerbergem. Vše spustil problém s ukradenými daty desítek milionů uživatelů, ale problém Facebooku je nejspíš mnohem hlubší.

Facebook ukradena data

Co se stalo Facebooku v minulých týdnech asi slyšel každý, nejspíš i ten, kdo sám Facebook nemá. Na veřejnost se dostaly skandální informace o tom, že analytická firma Cambridge Analytica se podloudně dostala (nebo spíše ukradla) k účtům desítek milionů uživatelů facebooku a to samozřejmě bez jejich vědomí. O kolik přesně šlo profilů, se stále přesně neví, nejčastěji se objevovalo číslo 50 milionů uživatelů, ale v poslední době byly zveřejněny i mnohem vyšší čísla.

Zásadní dopad na fungování Facebooku

Skandál má mnoho rozměrů a všechny mají zásadní dopad na fungování Facebooku. Třeba ekonomický rozměr představuje ohromný propad akcií, který je podle všeho největší v historii a firma přišla o 37 miliard dolarů během několika dní. Rozměr politický je ještě daleko horší.

Politické hrátky

Cambridge Analytica s nakradenými daty pomáhala ovlivňovat volby ve Spojených státech, ale i jinde po světě. Prý stála za úspěchem referenda o Brexitu, a dokonce se objevily názory, že má co do činění s českými prezidentskými volbami.

Kvůli těmto politickým konsekvencím musí Zuckerberg před americký kongres, jeho zástupci pak budou vypovídat i v britském parlamentu a odpovědi na spousty otázek chtějí znát také úředníci Evropské unie. Facebook je zkrátka namočený v obřím skandálu, který může znamenat i jeho konec, pokud se věci nebudou vyvíjet dobře.

Mark se omlouvá, Mark slibuje

Facebook je sociální síť a slovo sociální zdůrazněme. Znamená to, že jeho podstatou jsou lidé. A právě lidský rozměr je na celé věci nakonec možná nejzásadnější. Mark Zuckerberg osobně reagoval na počátku skandálu zcela neadekvátně. Napřed mlčel a pak napsal ne moc přesvědčivý status na svém vlastním profilu. Jenže to už skandál frčel na plné obrátky a celý svět viděl, že nejde o nějakou bagatelní pitomost. Teprve tehdy se Mark Zuckerberg rozhoupal a napsal předlouhý omluvný dopis, kde si sypal popel na hlavu, vysvětloval, že jeho firma věci tak trochu podcenila a sliboval nápravu.

Firma luxovala data

Facebook skutečně  umožňoval až do roku 2016 externím firmám sbírat data svých uživatelů pro jejich soukromé účely. Cambridge Analytica vytvořila aplikaci, jejíž uživatelé poskytli firmě přístup ke svému Facebooku (to dělalo v minulosti mnoho aplikací a her), firma se takto ovšem navíc dostávala k datům přátel uživatelů aplikace, kteří s ní přitom neměli nic společného a sami si jí nestáhli. Počet uživatelů aplikace byl kolem 270 tisíc, ukradených profilů bylo přes 50 milionů. Z toho je dobře vidět, jak firma „nasávala“ data. Zuckerberg prohlásil, že tato praxe skončila, a během krátké doby pak zamezil jakýmkoliv třetím stranám přístup k datům uživatelů.

Investoři se zlobí a chtějí oběti

Jenže škody už byly napáchány a krizovou komunikaci velký Mark zkrátka nezvládl. Akcionáři se děsí padající důvěryhodnosti firmy i propadu akcií a někteří z nich už otevřeně volají po tom, aby Zuckerberg ve vedení firmy skončil. Ještě před měsícem by něco takového bylo naprosté sci-fi. Ve Facebooku skončil kvůli skandálu šéf bezpečnosti Alex Stamos, ale to zdá se, nebude investorům ani veřejnosti stačit.

Hnutí #deletefacebook

Skandál totiž dal vzniknout kampani  #deletefacebook, která si získala velkou pozornost ve chvíli, kdy svůj profil smazal vizionář Elon Musk i jeho firmy Space X a Tesla (ty mají  mimochodem dohromady přes 2,6 milionů fanoušků).  K výzvě se připojil i zakladatel WhatsAppu Brian Acton, který k tomu dodal, že je čas „začít se bát o naše soukromí.“  Pokud kampaň chytí ještě větší dynamiku, pak se skutečně může stát, že s Facebookem bude zle. Ostatně když začínala kampaň meetoo, tak vzbuzovala jen posměšky, dnes je z ní celosvětový fenomén, který už poslal do předčasného důchodu nebo před soud slušnou řádku celebrit.

Smazat či nesmazat?

Otázka je, zda má Acton pravdu. Je načase smazat účet a chránit si své soukromí, nebo stačí důvěřovat Marku Zuckerbergovi, že už zjedná pořádek a všechny data uživatelů ochrání? Na to nelze jednoduše odpovědět, protože nikdo přesně neví, k jakým únikům už došlo ani jak přesně bude v budoucnu ochrana dat Facebooku fungovat. Nějaké zlepšení teď jistě nastane, ale k datům uživatelů se budou firmy chtít dostat i nadále a z něčeho Facebook také musí žít (byť se dušuje, že s daty nikdy neobchodoval).

Smazat Facebook je rozhodně dobrý krok, pokud je vám vaše soukromí takříkajíc nadevše. Zanechat po sobě v digitálním světě co nejmenší stopu, to je cesta, kterou zatím razí výrazná menšina lidí, ale zdá se, že jich přibývá. Nebo si svůj profil nechejte, ale přistupujte k němu tak, že vše co na něm máte, je veřejné. Dávejte si pozor na všechny aplikace, které vyžadují přihlášení pomocí facebookového účtu. Zkontrolujte nastavení zabezpečení vašeho účtu. A hlavně nedávejte na profil nic, co byste nebyli ochotní ukázat náhodnému kolemjdoucímu. Facebook je soukromá firma a cokoliv jí svěříte, už není „jen“ vaše, je to Facebooku a vlastně tak trochu všech. Na tom žádná bezpečnostní opatření a interní směrnice nic nezmění.

A co vy, chystáte se smazat účet nebo na tuhle vlnu nenaskakujete?

Autor: Snaut

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Pornografie útočí na Facebook! Které účty lákají muže k seznámení? A jak se mít na pozoru?

Mění Facebook naše vzpomínky? Neskutečně! Lidé si pamatují i to, co nezažili