Rozhovor s mistrem degustátorem značky Finlandia Markku Raittinenem: Život je příliš krátký na špatné drinky! Co jste o vodce nevěděli?

Stačilo málo a Markku by dnes byl telekomunikačním technikem, řidičem náklaďáku nebo těžařem žuly – všemi těmito profesemi dříve prošel. Ale osud měl pro něj jiné plány. Dnes je označován za chodící „vodkopedii“ a má možná nejúžasnější zaměstnání světa: mistr degustátor značky FINLANDIA.

Markku dohlíží na výrobu Finlandie Platinum a také po degustaci osobně schvaluje každou várku, aby mohl zaručit vrcholnou kvalitu nejluxusnější vodky světa. Má také roli Taste Trainera pro Finlandii a jako manažer globálního programu Taste Training učí své kolegy i ambasadory značky, jak vést degustace vodky. Sám řídí speciální ochutnávky pro média, obchodní partnery, barmany a spotřebitele. Není divu, že během 22 let u Finlandie navštívil přes 130 měst v 69 zemích. Jeho školením prošlo více než 20 tisíc lidí. Život však není jen práce, takže když zbyde čas, věnuje se svým oblíbeným koníčkům: fotografování a starožitným koktejlovým šejkrům.

Osobní i profesní motto Markku Raittinena zní: „Jakmile je na stole Finlandia, stávají se z cizinců přátelé.“ Stejný slogan mohou samozřejmě vyznávat i technici, řidiči nebo těžaři. A mnozí tak i činí. Ale málokdo z nich se může pochlubit zlatou medailí z jediné Koktejlové olympiády, která se kdy konala. Markku ano, však se ho zeptejte sami.

FINLANDIA

zdroj: finlandia

Co znamená být mistrem degustátorem? Jak lze popsat vaši práci?

Mojí prací je dohlížet na výrobu prémiové vodky Finlandia a to tak, abych zaručil její stabilní kvalitu. Učím také své kolegy i ambasadory značky, jak vést degustace. Sám řídím speciální ochutnávky pro média, obchodní partnery, barmany a spotřebitele. Kromě toho je mým cílem také bořit mýty o vodce, přispívat k porozumění této kategorii destilátů a jejímu vývoji.

V čem je vodka zajímavá oproti nápojům s výraznější chutí, jako jsou různé whisky, koňaky, rumy a giny?

To je právě skutečná výzva, dělat degustace nápoje s neutrální chutí 🙂 Zkoumat tak širokou a vágně definovanou kategorii je pro mě nesmírně zajímavé. Pro termín vodka neexistují prakticky žádná omezení, můžete vyrobit téměř cokoli, co vás napadne, a stále tomu říkat vodka.

Prozraďte nám něco o výrobním procesu. Přináší vyšší počet destilací automaticky vyšší kvalitu? Jak to probíhá u značky Finlandia?

Takzvaný počet destilací obvykle vyplývá z míchání různých pojmů, které se v naší kategorii používají dost volně. To bohužel mate nejen spotřebitele, ale někdy i profesionály. Náš průběžný vícetlaký destilační proces využívá sedmi destilačních válců. Každý z nich je jiný a hraje v procesu odlišnou roli. Finlandia ovšem NENÍ destilována sedmkrát, jakkoli někteří výrobci rádi zaměňují počet válců s počtem destilací.

Kdybyste chtěli hrát tuto hru do důsledku, můžete se podívat do každého válce a spočítat jeho úrovně – každá představuje jeden krok destilace, tedy vaporizaci a kondenzaci. Výsledný produkt prochází více než 200 destilačními kroky, takže bychom mohli tvrdit, že byl destilován dvěstěkrát. V dnešní době nikdo nedělá špatnou vodku, veškeré vědomosti jsou k dispozici komukoli, kdo o ně stojí. Počet destilací nemá vztah ke kvalitě, spíše ke stylu vodky.

Proč se má vodka pít vychlazená či dokonce namražená? Nemá to vliv na chuť?

K tomu není žádný důvod 🙂 Jde jen o zvyk, nic víc. Nízká teplota skutečně ovlivňuje chuť, zvýrazňuje cukr (pokud je v nápoji přítomen) a dokáže zjemnit případné nelibé tóny.

Jak si nejlépe vychutnáte vodku?

Poznáte ji nejlépe za pokojové tepoty, kdy vyjdou na povrch veškeré nuance. Ale užívat si ji má každý po svém. Já si rád dávám vodku s ledem nebo mírně vychlazenou. Existuje mnoho způsobů, jak si ji vychutnat.

Co odlišuje skvělou vodku od průměrné?

Skvělou vodku dělají hlavně skvělé vzpomínky na chvíle v dobré společnosti.

Jaké jsou nejvýraznější chuťové tóny skutečně kvalitní vodky? Co bychom měli v jejím charakteru rozpoznat?

Opět jde o otázku preferencí každého člověka. Někdo má rád velmi lehkou a jemnou vodku, jiní lidé preferují výraznější varianty. Ovšem pokud narazíte na špatnou vodku, pravděpodobně domácí či nezákonné výroby, můžete se dočkat všemožných nepříjemných zápachů – někdy připomínají odlakovač nebo jiné chemikálie.

V míchaných nápojích je těžké rozeznat kvalitní vodku. Je jedno, co do koktejlu nalijete?

Máte pravdu, výrazné přísady snadno zakryjí veškerou osobnost vodky. Ale pokud jsou ostatní ingredience vysoké kvality, měla by být i vodka, na výsledném nápoji se to projeví. Pokud barmanovi v tomto směru nedůvěřujete, jděte raději jinam.

V jakých zemích je vodka nejoblíbenější?

Existuje takzvaný „vodkový pás“, kam patří i Finsko a dále země jako Polsko, Rusko, Bělorusko, Ukrajina a další.

Proč by si lidé měli vybrat právě Finlandii?

Je ideální volbou pro každého, kdo má rád lehkou, jemnou chuť, čistotu a autentičnost.

Co dělá z Finska ideální zemi pro výrobu vodky?

Finsko patří k nejčistším místům světa. Naše voda nemusí procházet žádným očistným procesem, můžeme ji využívat v přírodní podobě. Máme půlnoční slunce, tedy dlouhé dny a bílé noci, což jsou ideální podmínky pro růst naší speciální odrůdy ječmene. Nic víc Finlandia nepotřebuje.

Co říkáte na ochucené vodky? Jsou něčím zajímavé? A jde vůbec ještě o vodku?

Z našeho pohledu poskytují lidem více možností, jak být „domácím barmanem“. Stačí si vybrat libovolnou ochucenou vodku Finlandia, přidat nealko napoj a máte po ruce solidní koktejl. Finlandia představuje perfektní základ pro příchutě, protože patří k nejlehčím vodkám a vyzdvihuje tak jakoukoli čerstvou, přírodní složku, místo aby se s ní tloukla. Naší první příchutí se stala brusinková Cranberry v roce 1994. Lidé si mnohdy pletou ochucené vodky s likéry, ale ochucená Finlandia je s 37,5 procenty alkoholu stále vodkou.

Jak pijí vodku Finové a jak vy osobně?

Moji krajané preferují vodku v podobě long drinku, často třeba se sodovkou. Ale u večeře na úrovni je nezbytnou součástí čistý panák vodky aneb snapsi. Musí však jít o nějakou událost, ne jen obyčejnou večeři. Pro mě jsou Finlandia i další vodky nejlepší na ledu či v klasickém Martini (poměr sedm ku jedné, prosím). Ochucené vodky si obvykle míchám, třeba Finlandia Grapefruit je výborná s tonikem, rybízová Finlandia Blackcurrant zase se zázvorovou limonádou.

Proč se na trhu objevily nové láhve? Co je na nové podobě zajímavého?

Inspirací pro náš design byl odjakživa led, ať už pevný nebo tající. Nakonec i design samotný nám připomíná led, nikdy se neopakuje, neustále mění svoji podobu. Nová podoba se částečně vrací ke kořenům, konkrétně tmavomodrou etiketou, ale tající led stále hraje prim. Měli jsme k tomu i praktický důvod, protože naše etiketa byla moc malá. Povinné informace zabírají čím dál více prostoru a nová zadní etiketa má o 60 procent větší plochu než ta předchozí. Ale nejsem si jistý, zda je tak prozaický důvod dostatečně „sexy“ pro média 🙂

zdroj: finlandia