Redakční test: Golf GTI pro každodenní radost. Dělá věci, které každé auto neumí!

Jsou auta, která si kupujete pro každodenní ježdění do práce. Jako třeba Volkswagen Golf. Pak jsou supersporty, které využijete jen pár dní v roce, jako třeba Lamborghini Aventador. A pak jsou auta, která tohle umí nakombinovat. Třeba jako Volkswagen Golf GTI Performance.

Golf GTI Performance

Sedmá generace Volkswagenu Golf nedávno prošla významným omlazením. Golf dostal nový vnější kabát, nové motory, nové asistenční systémy a novou přístrojovou desku v podobě displeje. Tato změna se postupně propisuje do všech verzí Golfu, včetně sportovního GTI Performance.

Golf GTI Performance je podle nás nejlepší hot-hatch.

Druhý nejrychlejší, první nejzábavnější

GTI Performance, to by mohlo znít hodně výkonně. Jenže to není vrchol toho, co lze z Golfu dostat. Na pomyslném trůně sedí Golf R. S výkonem 310 koní (!) a pohonem všech kol. Ale je to zabiják. To je auto, ve kterém se budete potit a bát se. Protože rychlosti, které poskytuje naprosto bez emocí jsou i na okresce daleko za limity běžného chápání.

Budíkům odzvonilo. Všechny verze GTI Performance mají Active Info Display.

GTI je proti tomu přívětivý mazlík. Výkon mu také nechybí. Základní verze nabízí 230 koní, naše verze Performance pak 245. Verze Performance nepřidává jen 15 koní, ale také mechanickou uzávěrku diferenciálu VAQ mezi předními koly. Závěrka je řízena elektronicky a zamezuje tomu, aby se jedno kolo začalo protáčet. Pokud k tomu dojde, diferenciál se uzavře a výkon se začne rovnoměrně dělit mezi obě kola.

Na displeji infotainmentu si můžete nechat promítat různé informace. Třeba o teplotě oleje, přetížení a aktuálním výkonu.

Uzávěrka, alias špéra

K čemu je to dobré? Pokud jedete pilu v zatáčkách, jste limitování tím, že při naklonění auta se kolo na vnitřní straně zatáčky odlehčí. A když máte zrovna plyn na podlaze, tak se také protočí. No, ono se vlastně neprotočí, protože elektronika jej přibrzdí, ale ztrácíte rychlost a nemůžete zrychlovat. Pokud se diferenciál trochu uzavře, tak se výkon přenese na vnější kolo, které je díky náklonu doslova zakousnuté do silnice. Když máte plyn na podlaze a ukazatel výkonu na středovém displeji ukazuje číslo mezi 120 a 180 kW, tak auto vystřelí vpřed, jako by jej někdo přitáhl na laně. Tohle běžná auta neumí. K tomu je třeba poctivá mechanika.

Zatáčka střídá zatáčku

Jízda s GTI je tak návyková. Auto poslouchá na slovo. Manuální převodovka se k charakteru auta hodí. Před zatáčkou si klidně podřadíte z šestky na dvojku. Na dvojku auto ochotně táhne do 100 km/h, pak stačí přeřadit na trojku a můžete to rozpálit na 150 km/h. Dvoulitrový benzín si to nechá líbit, takové vytáčení ho baví.

Co je silnou stránkou Golfu GTI, to je zpětná vazba, kterou od auta dostáváte. Přesně cítíte, co se s autem děje, kdy začíná klouzat, kdy se ještě chytá, takhle má zkrátka vypadat auto pro radost.

Tyhle dva výfuky vám zvýší tep.

Na takové to domácí ježdění

Nepotřebujete mít při jízdě tep 180 a adrenalinu plné žíly? Pak stačí Golfa přepnout do režimu comfort a je z něj obyčejné rychlé auto. Komfortní, tiché, které poslouží pro každodenní ježdění do práce. Nevytřese z vás duši a udávaná spotřeba 6,4 litru na 100 km/h se dá udržet. Teoreticky. Protože vás to ale stejně nebude bavit a stejně si budete auto užívat, protože to jinak nejde.

Hlavně nenápadně

Jednou z hlavních výhod GTI je, že vypadá jako běžný Golf a nevzbuzuje zbytečnou pozornost. Znalci si všimnou jemné červené linky v přední části masky, zezadu pak GTI prozradí dvojice velkých výfuků, ze kterých se line hlasitější zvuk, než z běžného Golfa. Ale jinak vypadá naprosto běžně. I v interiéru. Tedy až na kárované sedačky, které ke Golfu GTI patří už odnepaměti.

Troufnete si na něj?

Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,2 s
Maximální rychlost 250 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 387 kg
Maximální výkon 180 kW
Rozměry 4351 x 1790 x 1492 mm
Cena od / testovaného vozu 699 900 Kč / 1 040 700 Kč

 Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Euro 6c přichází: zmizí některé motory i celé modely automobilek

Redakční test: Mercedes E 300 kupé. Srdeční záležitost a posilovna ega v jednom!