Recenze: Vydejte se na palubu lodi Terror ve strhujícím hororovém seriálu! Co bychom seriálu vytkli a co vás potěší?

Dvě lodi Britského námořnictva plují v roce 1846 do Arktidy hledat průplav do Severní Ameriky. V ledové pustině nadobro zamrznou. Situace je zoufalá a muže čekají dlouhé měsíce na nejnehostinnějším místě světa. A něco tam venku je začíná jednoho po druhém zabíjet. Tak jsou rozdány karty v novém seriálu The Terror.

Terror

Seriál je natočen podle vynikající románové předlohy spisovatele Dana Simmonse, který se jinak proslavil skvělou sci-fi trilogií Hyperionu. Jeho obsáhlé dílo Terror je hlubokou sondou do osudů skutečné polární výpravy Johna Franklina, který zmizel i se svými dvěma loděmi Terror a Erebus v Arktidě. Obě lodě se podařilo najít až v posledních letech, přesto se dodnes neví, co se vlastně výpravě stalo a jaký osud její účastníky potkal. Má se za to, že jejich lodě rozdrtil led, zřejmě se pokusili dosáhnout pevniny a zahynuli při vyčerpávající cestě.

Simmons do této situace navíc vložil hororovou linku v podobě děsivého monstra, které se zjevuje odnikud a postupně požírá posádku. Výsledkem je cosi mezi epickou historickou freskou, survival hororem a psychologickým dramatem. Na lodi v uzavřené posádce není nouze o konflikty jak mezi mužstvem, tak mezi důstojníky, a nad vším vyčnívá konflikt mezi dvěma kapitány obou lodí, z nichž každý má zcela jiný názor na to, jaké má výprava šance a jak by se mělo dále postupovat.

Souboj kapitánů

Seriál se knižní předlohy drží, byť samozřejmě v rozmachu nemůže konkurovat románu o šesti stech stranách. Přesto ani zde nechybí snaha o rozvinutí psychologie postav a seriál se až na malé výjimky drží základní dějové linie z románu.

Můžeme tak postupně sledovat, jak se výprava dostává do problémů. Loď uvízne v ledu, posádku začne cosi obrovského vraždit, všude začne panovat beznaděj a zoufalství. Na lodi doutnají konflikty, námořníci vidí, že se výprava vůbec nevyvíjí dobře, kapitáni obou lodí se neustále přou. Jeden je nábožensky založený fatalista, který vše nechává v rukou božích, a druhý je v alkoholu utopený skeptik, který by nejraději obě lodě okamžitě otočil zpět do přístavu. Jak se ukáže, vztah mezi nimi je okořeněn zápletkami z minulosti, které dodávají příběhu na plastičnosti.

The Terros

zdroj: AMC.com

Zbytečné monstrum

Jinak výtečný seriál paradoxně selhává v klasické hororové rovině. Samotná výprava měla natolik dramatický osud, že by klidně její osudy utáhly seriál. Jenže Simmons, potažmo tvůrci seriálu, na bedra posádky nakládají další opravdu těžký balvan v podobě prakticky neporazitelného monstra, které se vynoří z temnoty a má původ v inuitské mystice. Muži v již tak zoufalé a beznadějné situaci ještě navíc musí čelit tomuto přízraku.

Jenže scény s útoky monstra nepřinášejí strach a napětí, nejde o klasický horor, kde divák trne hrůzou, co se vynoří za dalším rohem. Tento typ strachu v seriálu není. Místo toho na diváka přehodí hutnou deku celkové deprese, která je konstantní a s postupem času se samozřejmě zhoršuje. Vše stojí na hereckých výkonech, které jsou na velmi dobré úrovni. Zlatými prýmkami ověšení důstojníci v nažehlených uniformách kontrastují se stále více zavšivenými námořníky, kteří musí celou výpravu oddřít. Seriál tak nabízí i sociální rozměr příběhu, který ukazuje, že byť jsou všichni na jedné lodi, ve skutečnosti stavovské a sociální rozdíly vytvářejí mezi členy výpravy nepřekonatelné bariéry.

Není důvod se nedívat

Otázka, jestli se na seriál podívat, má celkem jednoduchou odpověď. Seriál jako je Terror se na televizích vidí velmi zřídka. Plavby na plachetnicích si možná vybavíme z dávných časů Jacka Holborna nebo Dvou roků prázdnin, ale to jsou hodně letité projekty pro jinou cílovou skupinu (byť jsou oba velmi zdařilé). Už z toho důvodu je dobré na seriál mrknout. Má velký potenciál, stojí na dobrých hereckých výkonech i solidním scénáři. Navíc se drží historických reálií a až na ono monstrum se věci dost možná tak nějak odehrály. Seriálu se dá samozřejmě pár věcí vytknout, někdy je moc upovídaný, jindy je zase těžké rozeznat od sebe jednotlivé postavy námořníků. To jsou ale jen drobnosti a je dost možné, že vás seriál naprosto pohltí a budete usínat s myšlenkou na ty zoufalce, kterým je dáno jediné – pomalu a trýznivě umírat na ledových pláních.

Autor: Snaut