Recenze: Steve Jobs – jablíčkový génius zase trochu jinak

Přestože Steve Jobs zemřel teprve před čtyřmi lety, do kin přichází už druhý hollywoodský flák o jeho životě a osobnosti. Máme se na co těšit?

Jak vypadá letošní verze?

Režie se ujal Danny Boyle, který má na svědomí hity jako Trainspotting nebo Milionář z chatrče. Aarona Sorkina podle jména možná neznáte, ale je to jeden z nejoceňovanějších amerických scénáristů, a to především konverzačních dramat. Takže pro jobsovskou tematiku ideální volba. A do hlavní role byl vybrán Michael Fassbender, hvězda X-Menů a Hanebných panchartů. Ten sice Jobsovi moc podobný není, ale o jeho hereckých kvalitách nepochybujeme.

Zdánlivě tedy všechno v pořádku, ale jak to pasuje dohromady? Dvouhodinový film se odehrává ve třech částech, vždy těsně před nějakou důležitou Jobsovou prezentací:

• v roce 1984 u představení nového designového počinu Applu – Macintoshe
  • v roce 1988 po vyhazovu od Applu na ukázce své firmy NeXT a jejího počítače
  • a nakonec v roce 1998, opět u Applu, kdy se chystá triumfovat s iMacem

Až na pár flashbacků tak vidíme skoro v reálném čase, jak se v posledních desítkách minut před prezentací vždy něco pokazí, všichni se chtějí s Jobsem vidět (fanoušci se dočkají i známých tváří jako Steve Wozniak či John Sculley) a pořád ho někdo otravuje. Smyslem toho všeho je ukázat komplikovanou Jobsovu osobnost, jeho ne zrovna ideální vztahy s rodinou i kolegy a sebevědomí až aroganci, se kterou o sobě přemýšlel.

To všechno se sice daří, ale pokud nemáte doma na poličce nostalgicky vyskládané krabice od všech jablečných produktů za poslední dekádu, nejspíš vás to moc bavit nebude. Film vypadá spíš jako divadelní adaptace a plně se soustředí na Sorkinovy dialogy. Ty navíc vycházejí ze známého Jobsova životopisu od Waltera Isacssona, takže se ani moc nového nedozvíme. A taky se hodí, když trochu znáte historii firmy a některé její milníky – například tuhle slavnou reklamu, narážející na slavný Orwellův román 1984:

Promarněná šance?

Po nemastném neslaném Ashtonu Kutcherovi, který si postavu technologického vizionáře zahrál před dvěma lety, je letošní ztvárnění určitě zábavnější. Stále ale cítíme, že tady někdo chtěl hlavně vydělat na fanoušcích Applu – nových informací je pomálu a kulervoucího filmového řemesla jsme se taky nedočkali.

Těšíte se na film? Patříte mezi Jobsovy věrné fanoušky? Napište nám do komentářů.

Autor: Rimsy