Recenze: Spider-Man a jeho návrat domů. Povedl se?

Spider-Man: Homecoming dorazil do kin. Už třetí herec v pořadí a příběh o superschopnostech v dospívání zase znovu. Má ještě co nabídnout? Možná, protože za ním tentokrát stojí Marvel a Avengers!

Mladý Peter Parker je zpátky jako Spider-Man, a tentokrát pod křídly Marvelu, tedy ve společném světě s ostatními hrdiny z Avengers. To je také jediný důvod, proč filmařům můžeme prominout už třetí reinkarnaci pavoučího muže. Budiž jim k dobru, že nám nevypráví znovu omletý příběh o tom, jak Petera kousl geneticky upravený pavouk, a ten tak získal svoje nadliské schopnosti. S hrdinou se setkáváme těsně po událostech v Kapitán Amerika: Občanská válka, kde teenagera objevil Tony Stark. Peter Parker ještě není žádný superhrdina, ale studující puberťák, a řeší svoje vlastní problémy. Jednoho dne se ovšem přimotá k předávce zbraní, zhotovených ze zbytků mimozemských technologií, roztroušených po New Yorku od útoku Lokiho z prvních Avengers. Jak to celé dopadlo?

Návrat domů

Už jsme to vypisovali několikrát, ale uděláme to znovu. Proč se Spider-Man připojil k filmovým Avengers až nyní? Důvod je prostý: filmová práva. Ty vlastní celé roky studio Sony, které stojí za původní trilogií Spider-Mana. Po neúspěchu obou filmů Amazing Spider-Man studio hledalo další cestu, jak s hrdinou naložit. Dohodli se nečekaně s Marvel Studios na fůzi, a společně přivedli k životu nového Spider-Mana pod taktovkou Marvelu. Ten byl tak jako překvapení představen ve třetím díle Kapitána Ameriky.

Na vysvětlenou dodáváme, že Marvel odkoupil v roce 2009 za 4 miliardy dolarů gigant Disney, a to včetně komiksového vydavatelství. Práva na filmového Spider-Mana a všechny jeho záporáky však vlastní Sony, a X-Meny i Fantastickou Čtyřku zase 20th Century Fox. Ve všem zkrátka hledej peníze.

Dobrý soused Spider-Man

Tom Holland po počátečních nepřívětivých reakcích dokázal, že ho vybrali dobře a do role pasuje. To se ale dalo očekávat, protože Marvel má obecně vždycky dobrý casting a herci do rolí sedí jako ulití. Spider-Man: Homecoming patří k tomu odlehčenějšímu, co nám zatím filmaři ze světa Avengers přinesli, a většina děje se točí kolem Peterových školních eskapád. Nechybí tradičně vytoužená dívka, kterou se hlavní protagonista bojí oslovit, a spousta trapasů, protože i když je Peter mozkovna, příliš respektu mezi studenty nemá. O vtipné scénky se stará hlavně Jacob Batalon, který hraje Peterova nejlepšího kamaráda Neda. I tak ale ve filmu nenajdeme vyloženě legrační momenty, jako třeba v Avengers nebo Thorovi. Jedničkový je záporák filmu, kterého výtečeně ztvárnil Michael Keaton, který po letech v ústraní opět dokazuje svoje kvality na plátně, např. ve snímku Zakladatel. Jeho postava, Adrian Toomes neboli Vulture, má na rozdíl od jiných padouchů v komiksových filmech to nejdůležitější: motivaci. Zatímco v jiných snímcích Marvelu se objevují gauneři, kteří jsou nám představeni jednoduše jako zloduši, kteří jsou prostě zlí a proto dělají špatné věci, Adrian Toomes má pro své chování důvody, které se dají pochopit, a na jeho postoji najdeme i kousek pravdy.

Kde je ten Iron Man?

Trailery ukázaly všem, že se Tony Stark objeví ve filmu jako Peterův mentor. Pravdou je, že Robert Downey Jr. je ve filmu vítaným zpestřením a rovněž pojítkem s celým universem, ale k jeho zařazení do filmu máme jednu výtku. Iron Mana zkrátka všichni milují, a protože jsem z ukázek znal všechny scény, kde je Tony Stark, několikrát jsem se přistihl, jak očekávám, kdy se konečně objeví. Rovnou taky můžeme prozradit, že je Iron Man na plátně nějakých osm minut, takže se tolik netěšte.

Za co musíme tvůrce filmu vyplísnit, je přepálená stopáž. Velkým neduhem současných snímků je jejich šílená délka, která vás donutí v pozdějších fázích k poposedávání, protože 133 minut je prostě příliš. Hodina padesát by bohatě stačila. Dřív to šlo, tak proč se dnes filmaři nedokáží zbavit nevystříhané vaty?

Přesto film celkem šlape a vyloženě hluché místo nemá, musíme ale konstatovat, že se žádné velké haló nekoná. Nečekejte žádnou přehnanou destrukci, ani vyloženě gigantickou akci, jako třeba ze Spider-Mana 2 z roku 2004. Na to je snímek poněkud komornější, a přestože je nový Spider-Man celkem cool, nedá se říct, že by dosahoval kvalit, jako mají filmy Kapitán Amerika, Thor, Iron Man nebo Doctor Strange. Drží se zkrátka víc při zemi, i když to byl samozřejmě záměr.

Co bude s pavoučím mužem dál? Spider-Man se objeví ve třetích Avengers: Infinity War, kteří se právě natáčejí a uvidíme je v roce 2018. V plánu na rok 2019 je potom i druhý samostatný film. Spider-Mana ale uvidíme raději pohromadě s ostatními.