Recenze: Inferno – Třetí z Brownových zfilmovaných děl zároveň nejslabším článkem trilogie

Romanopisecké pero veleúspěšného Dana Browna opět našlo svoji cestu zpět na plátna. Režie se do třetice všeho dobrého a zlého ujal znovu Ron Howard. Povedlo se mu vyvést Brownovo Inferno přes Očistec do Ráje, nebo se stal film ze série Šifry mistry Leonarda a Andělů a démonů pouhým stínem slávy herce Toma Hankse v roli legendárního symbologa Roberta Langdona?

Výjevy z Dantovi Božské komedie a její nejhorší části Pekla neboli Inferna zasazené do prostředí současného světa. Lidé s hlavami zvrácenými vzad, údy v plamenech trčící z chodníku a cejchy písmen zasazené v jejich kůži. Záplava purpurově rudé vody až příliš moc dobře připomínající krev. Do toho Robertovi Langdonovi (Tom Hanks) hlavou probleskují hlavou pohledy na nemocniční pokoj, kapačky a hluk jinak tiše zvučících přístrojů. To už je ovšem realita, jelikož známý symbolog na vlastní kůži zažil blízké setkání se smrtí, která se za ním nedočkavě hrne znovu. Zatímco mu mladá doktorka Sienna (Felicity Jones) vysvětluje, že se do nemocnice vpotácel se škrábnutím od kulky na hlavě a trpí dočasným výpadkem krátkodobé paměti, vražedkyně Vayentha (Ana Ularu) v přestrojení italské policistky míří chodbou do jeho pokoje dokončit nedokončenou práci. Robert a Sienna musí spojit své síly, uniknout všem, kteří po profesorovi pátrají, a přijít na to, jak se ocitl ve Florencii. Nepůjde o nic menšího než o hrozbu celosvětové pandemie způsobené virem vyvinutým miliardářem Betrandem Zobristem (Ben Foster), který tak chce zachránit svět od lidstva samotného.

Co byste očekávali

Tolik k úvodu a náhledu do třetí z Howardových filmových adaptací knižních předloh Dana Browna. Jak jsme po těchto břitkých a rychlých začátcích zvyklí u Brownových příběhů s profesorem Langdonem, mělo by následovat propracované a poměrně dlouhé, nicméně pozornost stoprocentně strhující pátrání za rozsáhlým počtem nápověd a indicií, které vedou ke konečnému odhalení. V tomto případě má jít o igelitový vak s virem kdesi pod hladinou čekající na úder půlnoci nadcházejícího dne. Pak nastane konec s polovinou světové populace.

Robert Langdon a Sienna navázali na pátračky typické pro předchozí filmy. Zdroj: Youtube.com

Co bohužel přijde

Takovou náplň a spád film skutečně i má, tedy alespoň jeho první polovina. Hanks a Jones se hrnou za objevováním několika pár lokací s nápovědami, zatímco jim za patami šmejdí Ana Ularu coby zabiják najatý Proboštem Irrfanem Khanem a Bruderem ze Světové zdravotnické organizace (WHO) s tváří Omara Sy. Věřte ale, že v polovině filmu, pro čtenáře se jedná o moment absolutního zvratu v Langdonově a Siennině pátrání, dojde k stoosmdesáti stupňovému obratu. Je vcelku jedno, co se stane, důležité je, k čemu dojde. Z Inferna se naráz stane akční thriller s nepříjemně silným nádechem romantiky.

kejha

Romantika by v Infernu zasloužila odstřelit. Zdroj: Youtube.com

Potenciál to mělo, nebýt jedné prosté chyby

Howard ráz naráz poslal půvab a epičnost Brownových děl ke všem čertům. Žádné mysteriózní hádanky trhající s divákem ze sféry reality do fikce a naopak. K vidění jsou najednou pouze střelné a bodné zbraně, nějaká ta výbušnina, ostré potyčky a do toho až nadbytečně zvýrazněná romantická zápletka hlavních protagonistů. Od opravdu slibného začátku se tak Inferno bohužel dostalo ke kontrastně všednímu konci, který nezapadá do vzorce Brownových děl. Někteří čtenáři by mohli namítat, že film knížce až na závěr vesměs odpovídá, to by ale Howard nesměl upřednostnit romanci před vysvětlením všech motivů a rozvinutí postav Zorbrista, Sienny nebo Probošta, které by thriller jistě posunulo o krok dál a nakonec to mohlo opravdu i za něco stát.

Umělecké ztvárnění apokalyptických výjevů ale stojí za to. Zdroj: Youtube.com

Zhodnocení?

Suma sumárum je Inferno vedle Šifry mistra Leonarda a Andělů a démonů slabým odvarem Brownova díla převedeného na plátna. Jedním velkým světlým momentem je první polovina filmu, pak už ale divákovi nezbývá nic jiného, než držet se vcelku dobrou komičností některých chvil nebo postavy Probošta, přičemž můžeme vyzdvihnout také výborný dojem přelidněnosti světa, který je hlavním motivem Zorbrista k jeho odpornému činu, a který zde Howard prací se scénou a kamerou vystihl velice dobře.

A jak jste byli s Infernem spokojení vy?

Děkujeme síti kin Premiercinemas za spolupráci a všechny tímto zveme do kina!