Recenze: Far Cry 5. Zachraňte americký venkov před vírou! Co nového můžete čekat od pátého dílu?

Kdo by neznal sérii Far Cry, střílečky z pohledu první osoby, u kterých se tak skvěle odreagujete? Očekávaný pátý přírůstek je konečně tady! Vydejte se na lov šílených přívrženců sekty přímo na území USA! Vláda i Trump vás v tom nechali!

Ubisoft loni představil vychvalovaný Assassin’s Creed: Origins, a letos přináší další přírůstek do své oblíbené herní série Far Cry. Tropické lokality jsou tentokrát pryč a všechno se odehrává na půdě Spojených států amerických, konkrétně v Montaně kolem městečka New Hope. Tohle je příjemná změna a prostředí amerického venkova je velice lákavé, navíc, když tvůrci slibovali naprosto neomezený pohyb po celé mapě. A to se skutečně podařilo dodržet, takže krátce po úvodu se ocitáte uprostřed lesa a je skutečně jen na vás, kam zamíříte. Všechny příběhové i vedlejší úkoly lze plnit v pořadí, jaké vás napadne. V samotných misích je ale přecejen občas pohyb omezen, týká se to například létání, kdy nesmíte minout daný bod apod. Jinak je váš pohyb opravdu volný, žádné koridory nebo uzavřené chodby.

Příkladný náboženský fanatismus

Zápletka hry je jednoduchá. Abyste mohli zabíjet na potkání na půdě USA, nemůžete střílet jen tak. Budete likvidovat přívržence sekty Eden’s Gate, která ovládá celou oblast Hope County a zbytky nebohých občanů vyhnala z jejich domovů. Vůdcem sekty je Joseph Seed, přezdívaný Father, který se sám pasoval do role zvěstovatele a apoštola a jeho ovečky jsou mu naprosto oddané. Právě jeho se jako zástupce šerifa vydáte hned v úvodu zatknout, s pomocí federálního agenta a šerifa. Akce se ale trochu zvrtne a Joseph Seed trestu unikne. Vám se podaří vyváznout, a pak už je na vašich bedrech, abyste dali věci v oblasti pěkně do pořádku.

Mapa je rozdělena na tři sektory a každou ovládá některý Josephův příbuzný. Postupným plnění úkolů nebo sabotáží majetku sekty v sektorech získáváte body, které vás posouvají k ovládnutí oblasti a konfrontaci s místním vůdcem. Můžete osvobozovat rukojmí, ničit sektě jejich sila nebo transporty a obsazovat farmy. To vše vás posouvá ke kýženému cíli. Jak je asi z modelu patrné, po ovládnutí všech třech oblastí je možná konfrontace se samotným „Otcem“ sekty. Svobodou pohybu ale paradoxně utrpěla právě dějová linka, která je ve všech třech oblastech vlastně totožná a rozhodně nepřináší nějaký pocit uceleného dobrodružství.

Burani, kam se podíváš

Ubisoft nám tady představuje americký venkov se všemi jeho přehnanými klišé – burani s dekami na hlavě jako mladý Jarda Jágr nosí špinavé kapsáče nebo potrhané džíny, propocené kšiltovky a umouněná tílka s americkými vlajkami. Všichni do jednoho jsou naprosto militantní, drží brokovnice a samopaly a poslouchají country. Samotné prostředí hry a okolní příroda jsou úchvatné, lesy, louky nebo tekoucí voda vypadají jako živé. Spolu s hrou vypustila NVIDIA balík aktualizací, které se postarají o ten správný feeling ze hry. Prosluněná krajina dává pocit klidu, ale pravda je, že to na piknik v přírodě nevypadá, protože se to na cestách a silnicích nepřáteli jen hemží.

Nejste na to sami

Hra lze hrát i v kooperativním módu, ale ani v singleplayeru není vše jen na vás. Pomoc vám zajistí spolubojovníci, kteří vyráží do akce s vámi. Nutno říct, že jsou opravdu užiteční, takže jen nestojí a neciví nebo nejsou jen terčem pro nepřítele, i když i tady má umělá inteligence jisté mouchy. Devět pomocníků odemknete postupně v příběhových misí, ty další si můžete libovolně najímat z řad odboje všude kolem. Doprovází vás jeden, a pokud odemknete patřičný skill, mohou být i dva. Všechny asi okamžitě zaujme pes Boomer, který je známý z trailerů. Kromě zprofanovaného aportování zbraní, které je k ničemu, detekuje a označí nepřátelé v oblasti, což jistě uplatníte. Můžete ale kombinovat „kamarády“ jak vás napadne, takže třeba odstřelovač jako podpora a maník s brokovnicí, který se pohrne dopředu a odvede pozornost od vás.

Likvidace všeho

Skillů je samozřejmě ve hře padesát, takže budete postupně za talentové body odemykat zdraví navíc, padák, zrychlené přebíjení, rychlejší zaměřování, urychlený návrat pomocníků po jejich smrti, odemykání trezorů nebo tichou chůzi. Hra zahrnuje celý arzenál zbraní, které si budete muset kupovat, a trochu se u toho rozmýšlet, protože peněz není zrovna nazbyt a některé kosmetické úpravy vaší postavy jsou pěkně drahé, přestože nemají na hru samotnou žádný vliv. K dispozici také postupně přibývají dopravní prostředky, takže čtyřkolky, terénní auta, ale i čluny, hydroplány a stíhačky z období 2. světové války. Řízení auta je potom vyloženě arkádové, což ale asi nikoho nezajímá, protože náplní hry nejsou projížďky.

Co takhle rozšmelcovat pár fanatiků traktorem? Nechat jim na hlavy shodit bombu z hydroplánu? Upálit je plamenometem? V Hope County si užijete spoustu zábavy. Takhle to vypadá na americkém venkově, takže bacha! God Bless America! Fuck Yeah!

Chcete si zahrát zadarmo?

Už brzy!!! Pro fanoušky Far Cry připravujeme skvělou soutěž o herní balíčky se designovým příslušenstvím. Sledujte náš web a facebook