Recenze: Epidemie vyhubila všechny děti! Ty přeživší mají superschopnosti. Temné síly jsou jako mix Hunger Games a X-menů

Do našich kin dorazil další sci-fi film s náctiletými hrdiny s nadlidskými schopnostmi, kteří se musí postavit vládě a jako uprchlíci se spolu spojit dohromady. Temné síly nejsou zkrátka nic nového. Má smysl vidět film v kině nebo máte podobných témat už dost?

Neznámý virus v Americe usmrtí téměř všechny děti. U zbytku přeživších se objeví nadlidské schopnosti, kvůli nimž jsou nebezpečné a vláda je všechny umisťuje do internačních táborů. Hlavní hrdinka, šestnáctiletá Ruby (Amandla Stenberg), po šesti letech z tábora uniká a přidává se ke skupince uprchlíků, kteří se musí tak jako ona skrývat. Snímek tak vypráví podobné téma, jako X-Men, Hunger Games nebo Labyrint, kde dospívající potkává podobný osud.

Děti jako nepřítel státu

Přestože se všichni navenek tváří, že je s dětmi v táborech nakládáno v bavlnce, zažívají tam brutální poměry. Mladiství jsou v podstatě vězni s přísnou ostrahou. Označeni jsou barvami podle jejich schopností. Zelená je klasifikována jako nejméně nebezpečná a značí vysokou inteligenci. Modrá značí telekinezi, tedy pohybování předměty silou vůle. Žlutí potom ovládají elektřinu. Další dvě barvy v táboře k vidění nejsou, protože jakmile doktoři objeví náznak dvou nejsilnějších schopností, cíl okamžitě zlikvidují. Oranžoví mají schopnost telepatie, takže jsou schopní číst myšlenky nebo vzpomínky, a také ovládat jiné lidi. Červení pak ovládají oheň a umí ho sami vyvolat.

Předlohou je fantasy román

Temné síly jsou režisérskou prvotinou Jennifer Yuh Nelson, která pochází z Jižní Korey a má za sebou zatím jen animované filmy Kung Fu Panda 2 a 3. Scénář pak vychází z románové předlohy mladé spisovatelky fantasy Alexandry Bracken. Celá řada The Darkes Minds už obsahuje celkem pět knih, takže pokud film po kasovní stránce uspěje, nejspíš se dočkáme pokračování, jak ostatně naznačuje ne zcela uzavřený konec. Ten sice linii Temných sil uzavírá, ale nechává prostor pro další vývoj.

Film se může pochlubit celkem slušnou atmosférou a solidním tempem, které žene děj kupředu. Chvíle vaty a nudné výplně zde nejsou, což je skvělé, i když chování jednotlivých postav je poměrně předvídatelné a nepřekvapující. Hlavní hrdinové jako takoví jsou ale sympaticky zahraní. Snímek neobsahuje žádného „vtipného“ mluvku nebo nešiku, který vám po pár minutách leze totálně krkem, což se u filmů pro mladší publikum stává.

Nudit se nebudete

Vesměs se dá říct, že Temné síly svého diváka neurazí, protože když už se na takovou teenage sci-fi vypravíte do kina, prostě máte tenhle druh filmu rádi. A pak už je otázka, jestli vám opakovaný motiv přijde vhod, nebo vám připadne jako průměr. My za redakci musíme říct, že nás film zaujal a bavil od začátku do konce. Dojemné finále nebylo natahované a vyvolalo ty správné emoce. Pokračování se nebráníme, protože charismatické hrdiny rádi uvidíme znova. Stejně tak motiv „vyvoleného“, kdy má jednotlivec silnější schopnosti, než ostatní, a na jeho bedrech stojí zodpovědnost a jejich osud.