Přichází Workplace, nová sociální síť do práce. Má šanci uspět?

Tahle síť by mohla ukončit nedostatky ve firemní komunikaci a zajistit, abychom všichni skvěle a efektivně pracovali. Nebo ne?

Každý šéf si stěžuje, když vidí své ovečky, jak během pracovní doby brouzdají po Facebooku. Tedy kromě naší šéfredaktorky, která nás na sociálních sítích vidí ráda – musíme přece znát aktuální trendy! Ostatní manažeři se však s tímto nešvarem posledních let musejí vyrovnávat po svém. Třeba blokováním těchto stránek či pokutami pro neposlušné zaměstnance. A kdo jiný by tuto situaci mohl zachránit, než samotný Facebook!

Ten totiž přichází s vlastní sociální sítí, která je přímo určená do pracovního prostředí. Podobné snahy už pár let vidíme, populární je například komunikační platforma Slack, která v rámci oddělení ušetří spoustu zbytečných mailů a dotazů. Workplace by Facebook, jak se novinka z Zuckerbergovy stáje nazývá, by ráda zaujala místo Slacku i dalších pracovních komunikátorů. A sám Zuckerberg se vyjádřil v tom smyslu, že tahle aplikace podle něj mění přístup k vedení firmy.

Prostě Facebook

Přitom ta myšlenka je tak jednoduchá a sama se nabízí. Facebook sám o sobě je už velmi dobře fungující platformou, kterou pouze stačí trochu upravit a vznikne zcela samostatná aplikace pro pracovní účely. Workplace odděluje váš osobní a pracovní účet, takže tyhle světy se vám míchat nebudou. Samozřejmostí je funkčnost na všech hlavních platformách, vedle webové verze tak máte k dispozici i mobilní aplikace pro Android a iOS.

Ze své mateřské aplikace si Workplace, původně nazvaný Facebook at Work, bere hned několik klíčových prvků, díky kterým budou uživatelé Facebooku jako doma. V centru dění je tedy news feed, profily také vypadají dost podobně a prim samozřejmě hraje i klasická facebooková komunikace prostřednictvím chatu a volání. Právě tady by se mohla nacházet největší síla nové aplikace, jelikož na chat z Facebooku jsme všichni zvyklí a využití v pracovním prostředí by spoustě lidí ušetřilo vrásky z učení se novým platformám.

Navíc ale Workplace nabízí i integrace s různými IT systémy nebo vizualizace pracovních úkonů. Nutností jsou pak různé skupiny v rámci jedné firmy pro lepší komunikaci na oddělení a dokonce i skupiny pro vybrané uživatele napříč firmami. Teprve čas ukáže, nakolik jsou tyhle vychytávky klíčové.

Není všechno zlato…

Zatím to všechno vypadá docela dobře, že? Workplace má ovšem v tuto chvíli dva hlavní nedostatky. A ty jsou tak výrazné, že celý tenhle nápad možná pohřbí ještě dřív, než se něco začne dít. První chybou je cena. Facebook bude účtovat tři dolary měsíčně za uživatele. Zhruba 75 korun za člověka sice není moc, ale pro větší firmy už se může jednat o nemalý rozpočet. Alespoň že první tři měsíce jsou zdarma. Vzhledem k tomu, že (minimálně v tuto chvíli) Workplace nenabízí nic, co by nebylo možné najít u konkurence, jež je zdarma, nejsou tyhle částky úplně přiměřené

Druhým, možná ještě větším selháním, je náročnost pořízení. Myslíte, že jen párkrát kliknete při registraci, pak přidáte ostatní kolegy a budete společně frčet? Ani náhodou. Na začátku totiž musíte Facebook požádat, jestli vám dovolí Workplace používat. Ano, přesně tak. Napsat, k čemu tuhle platformu potřebujete a jak ji plánujete využívat. Na základě toho vám Facebook možná dovolí, abyste si jeho produkt koupili. Těžko říct, jak náročný bude schvalovací proces, ale nemožnost si tuhle platformu vyzkoušet jen tak nejspíš spoustu firem předem odradí. A celému konceptu možná nakonec zlomí vaz.

Jak se díváte na tuhle novinku? Chtěli byste Workplace vyzkoušet? A jak spolu komunikujete ve vaší firmě? Pište nám do komentářů.

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Používáte WhatsApp? Dejte sbohem svému soukromí!

Autorské právo podle EU – nastane temná doba internetu?