Pravda o čiptuningu

Více výkonu v autě, to se vždycky hodí. Jedním z mála způsobů, jak zvýšit výkon motoru, je tzv. chiptuning, nebo česky čiptuning.

Moderní motory, to je ukázka mistrovského strojírenství a elektroniky. Automobilky pak mají jen úkol, vybalancovat motor mezi životností motoru, spotřebou paliva a emisními normami. A balancování to není jednoduché. Protože řidiči chtějí auta s nízkou spotřebou, společnost pak vyžaduje velmi nízké emise. A životnost motoru zase potřebují automobilky, protože záruka 5 let se stává samozřejmostí, stejně jako 200 000 ujetých kilometrů bez potřeby investice.

Štěstíčku naproti

Pokud jste ochotni na některý z parametrů lehce rezignovat, je tu pro vás čiptuning. Jednoduše řečeno, jde o úpravu řídící jednotky. Ta rozhoduje o tom, jak se chovají jednotlivé komponenty motoru. Na základě vstupních parametrů, jako váha a teplota vzduchu, sešlápnutí plynového pedálu se mění takové parametry, jako je regulace dávkování paliva a tím i plnící tlak turbodmychadla. V závislosti na tom, jaké komponenty jsou v motoru nainstalované a jaký je původní výkon motoru je možné u sériových aut zvýšit výkon třeba i o 100 %. Má to ale svá úskalí.

Nezvyšujete výkon, ale točivý moment

Při čiptuningu vlastně vůbec nedochází ke zvyšování výkonu, ale k nárůstu točivého momentu. Točivý moment je totiž síla motoru. Představte si to tak, že jedete na kole. Máte sílu v nohách vyjádřenou točivým momentem třeba 100 Nm. Ale jak rychle pojedete? Podle toho, jak rychle budete šlapat. Pokud přešlápnete 30x za minutu, budete mít výkon cca 314 wattů. Pokud to stihnete 60x za minutu, výkon budete mít cca 628 wattů. Když budete šlapat rychlostí 6000 otáček za minutu, pak budete mít výkon 63 kW. No dobře, vy takto rychle šlapat nebudete, ale právě benzínové motory mají v těchto otáčkách obvyklé maximum výkonu. Výkon je zkrátka funkcí točivého momentu.

A právě čiptuning vám zvýší točivý moment.

Chiptuning viditelně auto zrychlí. Převodovka, ani spojka to ale neocení.

Důvěřuj, ale prověřuj

Před samotným čipováním doporučujeme navštívit válcovou zkušebnu výkonu, kde vám vyjedou grafík toho, jak vypadá průběh točivého momentu a dopočítaného výkonu. Stejný graf si nechejte udělat po hotovém čiptuningu, abyste věděli, jak se změnila charakteristika motoru. Výkon motoru v maximálních otáčkách může být vyšší třeba je o 10 %, ale točivý moment ve středních otáčkách vzroste třeba o třetinu.

Takto vypadá válcová zkušebna výkonu.

Kdy čiptuning nedělat

O čiptuningu se poraďte s profesionálem na základě toho, jaké máte auto a jakou techniku. Přehrát software řídící jednotky zvládne i cvičená opice. Ale je třeba vědět také o technice v autě. Jakou třeba máte převodovku? Koncern Volkswagen, tedy i Škodovky, hodně používaly převodovku MQ 250 – 0A4. Ta se dávala do legendárních motorů 1.9 TDI s výkonem 77 kW. Jak název převodovky napovídá, je konstruovaná na točivé momenty 250 Nm. Přitom s velkou oblibou se tento motor čipoval na výkon – držte se – 114 kW. Tedy skoro o polovinu. Výkon vzrostl díky dramatickému nárůstu točivého momentu – na 311 Nm.  Pro převodovku i pro spojku to znamená velmi zřetelné zkrácení životnosti.

Velmi opatrní bychom byli také u motorů s filtrem pevných částic. Čiptuning jde ruku v ruce s vyšším vstřikováním paliva. Více paliva = více saz. A více saz = větší zápřah pro filtr pevných částic. Běžně by měl vydržet kolem 150 000 km, po čiptuningu, podle míry agresivity, by mohla jeho životnost spadnout až na čtvrtinu, a to asi nechcete.

Pozor, ať nenaletíte podvodníkům. Hledejte skutečné reference!

10 čiptuningových tipů

  1. Rozmyslete se, zda čiptuning opravdu potřebujete.
  2. Vyberte si společnost, která má dostatek kladných referencí a dává vám záruky – třeba i takové, že v případě nespokojenosti vám přehraje software zdarma zpět.
  3. Zjistěte si, co bude při čiptuningu nejslabší článek vašeho motoru. Převodovka? Spojka? Pohon 4×4? Ojnice? Písty? Popřemýšlejte také o posílení této části.
  4. Nečipujte starou vránu. Jestli má auto přes 150 000 km, buďte za něj rádi a nechtějte od něj větší výkony.
  5. Vždy si nechte udělat zálohu původního softwaru. Nikdy nevíte, kdy se bude hodit.
  6. Čipujte s rozumem. Nechtějte větší nárůst, než 15 % točivého momentu.
  7. Pokud máte auto bez turba nebo bez kompresoru, ani o čiptuningu neuvažujte.
  8. Po přečipování zkraťte servisní intervaly. Pokud se rádi svezete dynamicky, zkraťte je na polovinu.
  9. Nezapomeňte, že prokazatelným čiptuningem přicházíte o tovární záruku vozu.
  10. Kontrolujte hladinu oleje v motoru. Aspoň jednou týdně.

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

9 českých tuzingových aut – co všechno děláte špatně?

Nejhorší věc na tuningových výfucích