Nejčastější řidičské chyby, které děláme na podzim. Rychlost to není. Jaká pokuta a kdy vám hrozí?

Říjen a listopad bývají na silnicích měsíce s největším počtem nehod. Proč tomu tak je? Na silnicích se chováme mnohdy tak, že ostatní řidiči nechápou. Jakých chyb se nejčastěji dopouštíme? Dejte si na to pozor!

Tipovali byste vysokou rychlost? Nedání přednosti v jízdě? Kdepak. Tohle všechno jsou malichernosti. Podle statistik Policie ČR může za naprostou většinu nehod nesprávný způsob jízdy. Co tedy děláme špatně?

Počet nehod za rok 2016 podle statistik Policie ČR.

Nepozornost

V ideálním světě bychom se všichni měli 100% věnovat řízení. Ale kdo z nás to opravdu dělá? Kdo nemrkne očkem po telefonu? Nezaostří na billboard, nesleduje projíždějící sporťák? Stačí sekunda nebo dvě nepozornosti a neštěstí je na světě.
Zákon myslí na to, abyste se věnovali řízení. Pokud vás policie přistihne s telefonem v ruce, můžete dostat na místě pokutu do 1000 Kč a 2 trestné body. Nemusíme opakovat, že při nasbírání 12 bodů přicházíte o papíry!

Nepoužívání zrcátek

Na silnicích to často vypadá, že zrcátka mají někteří řidiči jen pro okrasu. Klidně si začnou předjíždět nebo měnit pruh, i když zde jede jiné auto a oni jej můžou ohrozit. Ruku v ruce s tím jde to, že takovou změnu provádí bez blinkru, takže vzadu jedoucí řidič ani netuší, že za pár sekund bude muset stát na brzdách. Pokud budete přejíždět z pruhu do pruhu bez blinkrů, hrozí vám 2 body a pokuta do 1000 Kč.

Používáte zrcátka?

Špatné předjíždění

Nalepit se jinému auto na zadek a vykukovat, jestli můžu předjet nebo ne. Zní to absurdně? Ale takto často české silnice vypadají. Je to nešvar hned z několika důvodů. Jednak řidič nedodržuje bezpečnou vzdálenost. Pokud bude muset první auto prudce zabrzdit, pravděpodobně to skončí nehodou. Druhou chybou je právě „vykukování“. Nebylo by to poprvé, co se takto vykukující auto střetne s protijedoucím vozem. A následky bývají tragické! Třetí nevýhodou je, že takové předjíždění není plynulé a vlastně je i pomalejší. Pokud si necháte 2 sekundy odstup od auta před vámi, můžete začít předjíždět mnohem dříve. A v okamžiku, kdy budete míjet předjížděné auto pojedete mnohem vyšší rychlostí. Předjetí tak bude rychlejší, plynulejší a bezpečnější.

Zajímavé je, že za nedodržení bezpečné vzdálenosti vám nehrozí pokuta, dokud nespácháte nehodu. Zákon totiž říká, že řidič musí ponechat dostatečnou vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Dokud nehoda nevznikne, dost těžko se prokazuje, že vzdálenost nebyla dostatečná.

https://www.youtube.com/watch?v=1v4yE3icf9Y

YouTube najde přes 120 000 videí na téma „accident overtaking“.

Mlhovky

Ano, právě podzim je obdobím mlh a dešťů. Proto všichni zapneme mlhovky. Neee! Jen to ne. Přední mlhovky jsou nepříjemné, ale nejsou tak nebezpečné, jako ty zadní. Zadní mlhová světla oslňují řidiče a navíc svou svítivostí konkurují brzdovým světlům, takže můžou řidiče zmást. Jak je tedy správně používat?

Ve městě nechte mlhovky vypnuté. Jsou vám k ničemu. Mimo město mějte zapnuté zadní mlhovky, pokud za vámi nikdo nejede. Jakmile se auto přiblíží a je evidentní, že vás vidí, mlhovku vypněte. Tedy samozřejmě pokud je hustá mlha. Přední mlhovky použijte jen v místech, kde potřebujete vidět široce. Třeba v místě, kde často skáče přes silnici zvěř. Jinak vám stejně příliš nepomohou. A nikdy v mlze nezapínejte dálková světla. Čím více do mlhy svítíte, tím více světla se odráží do vašich očí. A čím více světla vám svítí do očí, tím více se vám zužují zorničky a tím méně vidíte! Není to tak složité, viďte? Za neoprávněné použití mlhovek můžete dostat 1 trestný bod a pokutu až 2000 Kč.

Díky mlhovce nemusí řidiči vidět brzdové světlo.

Klouže to

U některých řidičů to vypadá, že mají hlavu jen na to, aby jim nepršelo do krku. Když je povolená rychlost mimo obec 90 km/h, tak to tak berou za každou cenu. Jenže řidič který přemýšlí berou v potaz i to, jaké mají auto a jaký je stav vozovky. Především teď na podzim jsou silnice vlhké a je na nich popadané listí. A fakt to klouže. Hlavně v zatáčkách. Myslete na to, přizpůsobte rychlost jízdy aktuálním podmínkám.

Když to nevyjde

A když bude nejhůř, snažte se za každou cenu udržet auto na silnici. Když už vidíte, že jej na silnici neudržíte, pošle jej tam, kde je volno. Do pole, do louky. Snažte se vyhnout stromům, betonovým sloupkům, billboardům. Využijte svodidla. Jsou pružná a odhodí vás zpět na silnici. A když už budete bourat, bourejte čumákem auta. Tato část vozu má nejlepší deformační zóny. Před nárazem chytněte volant přesně tak jak máte, tedy „tři čtvrtě na tři“. Tak, aby se airbag mohl nafouknout. Pokud budete mít ruce překřížené, airbag vám je může přerazit. Nesnažte se zapřít o volant, stejně se neudržíte, raději se svěřte do rukou bezpečnostních pásů a právě airbagu. Když se uvolníte, sníží se pravděpodobnost přetrhaných svalů a kostí. Myslete na to, že to nejhorší, co se může stát, je narazit do stromu bokem. Bohužel třeba i zadní částí, protože auto se kolem stromů „omotá“ a to nechcete být uvnitř.

Jezděte bezpečně!

Víte jak rychle se nafukuje airbag?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 důvodů, proč Pražáci nesnáší ostatní řidiče v Praze

Jak snadno lze přijít o řidičák u nás i v zahraničí. Tohle všechno vás může do takové situace dostat!