Náš autotest: Toyota Aygo je ideální auto do města, ale na chatu s ním jezdit nechcete! Jak to?

Přemýšleli jste někdy o tom, jak vypadá ideální auto do velkoměsta? Toyota ano. A postavila model Aygo, který je do městské džungle jako stvořený.

Toyota Aygo

Čísla trhu mluví za vše. Všichni chtějí SUV. Nebo alespoň městské crossovery. Ale pojďme se pragmaticky zamyslet nad tím, jak by skutečně mělo vypadat auto do města a zda to Toyota Aygo splňuje.

Vejdete se všude

Je super, když se můžete na Pařížské blejsknout svou pětimetrovou limuzínou, ale co když potřebujete zaparkovat? Co když se potřebujete vmezeřit i do malého místečka? Na délku má Aygo 346,5 cm, na šířku pak jen 161,5 cm. Nejenže se tedy vejdete i do malých parkovacích míst, navíc ale komfortně vystoupíte z auta i na parkovištích obchodních center, která jsou velmi úzká. Zkrátka to funguje. Navíc díky malým rozměrům a umístěním kol až úplně do krajů auta je poloměr otáčení jen 4,7 metru a to je fakt málo. Manévrování je s autem zkrátka radost.

Aygo je opravdový prcek.

Design není pro každého

Když jdete do města, také na sebe nehodíte tepláky a pantofle. Říkejte si co chcete, ale auto je vaše vizitka. Mělo by být tedy pohledné. To nikdo nerozporuje. Jak je na tom Aygo? To si každý musí rozhodnout sám, zda se mu líbí. My chválíme především to, že auto má jasný design a když stojí na parkovišti stovka aut, okamžitě jej díky kombinaci červené, bílé a černé poznáte. Zkrátka je to auto, které nezapadne v šedi města.

Interiéru vládnou displeje

Pokud má auto na šířku 161,5 cm, nemůžete čekat, že v něm bude spousta místa. A pokud stojí 246 900 Kč, nemůžete čekat to, že by interiér byl nějaká „voňavka“ ze super materiálů. Na druhou stranu, jde o auto do města. Kolik času v něm strávíte jízdou? 10 minut? 15 minut? Jsou tak důležitější věci. Třeba to, jestli má auto dobrou hudební aparaturu (Aygo má 4 reproduktory), ale třeba také to, jestli auto podporuje Android Auto nebo Apple CarPlay, abyste si na velkém 7″ displeji mohli spustit Waze. A tady to má Aygo bez ztráty kytičky. Jediné, co nám u auta v interiéru chybělo, je vyhřívání sedadel. Při krátkých městských jízdách se nestihne motor zahřát, takže při krátkých jízdách vám bude zima. Vyhřívání sedadel a případně i volantu by se tedy hodilo.

Malé auto, malý motor

Už jsme to nakousli. S městským autem se jezdí krátké vzdálenosti, kdy se ani nestihne pořádně zahřát. Jaký motor je pro takové ježdění ideální? Rovnou zapomeňte na naftu, to je nesmysl. Ideální by byl samozřejmě elektromobil, ale to jsme tak na trojnásobné ceně. Ani turbo-benzínový motor není ideální. Turbodmychadlo je citlivá součástka, která potřebuje dobře mazat. Při jízdě dosahuje až několika desítek tisíc otáček za minutu. No a studený olej nemaže moc dobře. Takže krátké jízdy turbomotorům nesvědčí. Optimální verzí je pak obyčejný atmosférický motor. Právě takový má Aygo. S objemem 1 litr a výkonem 72 koní. Není to žádný sprinter, ale pro svižnou jízdu městem bude úplně stačit.

Litrový motor bez turba se rád vytáčí, na lehké auto stačí.

Bezpečnost především

Kdo jezdí přes velká města, každý den to vidí. Řidiči nedávají pozor a narazí do auta před sebou. V koloně, na semaforech, nebo jen tak. Zkrátka se zakoukají a bum. Proto chválíme, že do Ayga si můžete pořídit tzv. předkolizní bezpečnostní systém PCS. Ten varuje řidiče, pokud radar před vozem zjistí překážku. Pokud řidič nestihne zabrzdit, udělá to systém za něj. Jedete-li rychlostí do 40 km/h, zvládne systém sám bezpečně zabrzdit a zabránit tak nehodě. Pokud jede auto rychleji, tak aspoň zpomalí tak, aby se následky nehody zmírnily.

Zavazadelník má 168 litrů. S tímhle na chatu jet nechcete.

Kufr jen na nákupní tašku

Jezdit s Toyotou Aygo na chatu nebo delší cesty, to není žádná slast. Pokud ale hledáte ideálního parťáka do města, bude jen málo aut tak vhodných. Je to zkrátka auto udělané do velkých aglomerací, se kterým v pohodě zaparkujete a provoz vás bude stát pár kaček. Jak si představujete dokonalé auto do městy vy? Napište nám diskuze!

Zrychlení z 0 na 100 km/h 13,8 s
Maximální rychlost 160 km/h
Pohotovostní hmotnost 890 kg
Průměrná spotřeba 4,1 l/100 km
Rozměry 3 465 × 1 615 × 1 460 mm
Cena od / testovaného vozu 234 900 Kč / 246 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Řidiči pozor! Změny v povinné výbavě! Ministerstvo dopravy se nad námi smilovalo. Co už v kufru vozit nemusíme, a co tam naopak zůstává?

Náš autotest: Volkswagen Golf Sportsvan. Nafouklá verze oblíbeného Golfa nabízí větší prostor!





Send this to a friend

...