Náš autotest: Citroën Grand C4 SpaceTourer boří zažité zvyklosti konvenčních automobilů. Máte rádi prostorná auta? Pak tohle je ono!

Máte rádi opravdu extrémně prostorná auta? Máte rádi futuristická auta? Za dobré peníze? Nezapomeňte se mrknout do nabídky Citroënu.

Citroën Grand C4 SpaceTourer

Jen málo automobilek má tak rozmanitou historii vozů, jako právě Citroën. Pamatujete si Fantomasův Citroën DS? Umělecká práce! Nebo nepřekonatelné podvozky s hydraulickým odpružením? Citroën Xantia z roku 1995 nebyl dodnes překonám v tzv. losím testu, tedy prudkém vyhýbacím manévru. Tento unikátní vůz jej dokáže zvládnout při rychlosti 85 km/h. Ani nejlepší supersporty nedosáhnou takové rychlosti. Citroën je zkrátka automobilka, která jde proti proudu a dělá věci po svém.

Citroën si dělá věci po svém, to je vidět.

S bohatou historií

Dalším milníkem je model Picasso, který automobilka představila v roce 1999. Jeho design jste buď milovali nebo nenáviděli. Teď přichází na český trh model s trochu komplikovaným názvem – Citroën Grand C4 SpaceTourer. Začneme od konce. SpaceTourer je označení Citroënu pro velkoprostorové vozy. Většího brášku, Citroën SpaceTourer, jsme vám v testu už představili. Aby bylo jasné, že jde o menšího sourozence, je zde právě označení C4. Grand pak znamená, že jde o větší verzi určenou až pro 7 cestujících. Takže to zase tak komplikované není, že?

Design vozu je zkrátka úžasný. Pokud vám přijde, že všechny MPV vypadají dost podobně a jsou spíše sterilní a bez nápadu, C4 jde proti proudu a rozbíjí zažité zvyklosti. Líbí? Nelíbí? O to jde. Auto zkrátka umí probudit emoce.

Proti zvyklostem

Když usednete za volant auta, zjistíte, že nic není tak, jak jste zvyklí. Už jsme několikrát zmínili, že Citroën dělá věci jinak, v interiéru samozřejmě také. Asi největší změnou je umístění řadicí páky, respektive voliče automatické převodovky. Najdete ji vpravo za volantem. A kde že je přístrojovka? Není! Nahrazuje ji obrovský 12″ displej, který je umístěný uprostřed palubní desky. Je plně konfigurovatelný, je tak jen na vás, jestli zde budete mít ukazatel rychlosti, informace o spotřebě, otáčkoměr a nebo třeba navigaci. Zobrazit umí opravdu hodně informací. Displej není nijak natočen k řidiči, takže všechny informace vidí i posádka, ale s čitelností pro řidiče není problém. Displej je opravdu velký, takže pro zobrazované informace je místa dost. Jen není vždycky praktické, když posádka vidí třeba rychlost. Znáte to také? „Nejezdi tak rychle…!“

Pod tímto displejem se pak nachází ještě jeden – menší, s úhlopříčkou 7″. Je dotykový a slouží pro ovládání infotainmentu, klimatizace, navigace a vůbec všech systémů v autě. Reaguje svižně, uspořádání je logické, ale vše se ovládá dotykově, s tím je potřeba počítat. Při jízdě se zkrátka neubráníte tomu, abyste při práci s ním odkláněli zrak z vozovky. Naštěstí byl vůz vybavenou armádou asistentů, která chrání posádku před nehodou. Třeba když je aktivní adaptivní tempomat, auto si drží odstup od vozu před vámi, takže nevadí, když se chvíli budete šťourat na displeji.

Obří displej je čitelný z jakéhokoliv místa v autě. Není to nevýhoda pro řidiče?

Uveze až sedm lidí

Posádka i řidič si pak můžou užívat hromadu komfortu. Sedačky jsou velké a pohodlné, ty vepředu dokonce s masáží. I ve druhé řadě jsou sedačky dost prostorné na to, aby zde komfortně jeli 3 dospělí. Jak jsme zmínili, verze Grand je sedmimístná, takže ve třetí řadě pak najdeme další 2 sedačky. Ty už tak komfortní nejsou, dospělí zde nebudou mít místa na rozdávání. Ale pro děti jsou úplně v pohodě, ani instalace dětských sedaček není problém a místa je dostatek. Co budou všichni milovat, to je vzdušnost a světlost interiéru. Všude je místo a díky velmi bohatému prosklení také mnoho světla. Vždyť i čelní sklo vozu sahá až nad hlavu řidiče!

Jízda je lepší, než čekáte

Čekal jsem, že jízdní projev vozu nebude nic moc. Přeci jen je to velké auto, naladěné především na komfort. Ale chyba. Auto se sice při jízdě naklání, ale zvládá i rychlé průjezdy zatáček a perfektně drží stopu. Je tak spíše na řidiči, jak se dokáže poprat s velkým volantem a zda dokáže dostatečně rychle ručkovat. Převod je totiž nastaven tak, aby i při prudkém zatočení volantem auto změnilo směr jízdy jen trochu, pro opravdu prudké manévry by tak bylo potřeba přehmatávat. Ale k tomu auto není dělané, přeci jen jde především o komfort, ne o závodění. Dobře si poradí i s retardéry a nerovnostmi, co jej dokáže rozhodit, to jsou díry, kterých není na českých silnicích málo. Ale celkově hodnotíme jízdní vlastnosti velmi pozitivně. Zkrátka je to ukázka toho, že velké auto nemusí znamenat to, že se budete loudat.

17″ pneumatiky se drží silnice více, než byste čekali.

Svůj díl zásluhy na tom má i motor – dvoulitrová nafta s výkonem 120 kW. Na stovku zrychlí vůz pod 10 sekund, maximálka je pak 210 km/h.

Líbí nebo nelíbí?

Citroën nasadil dobrou cenovou politiku auta. Základní verzi Grandu pořídíte pod půl milionu, naše verze s dvoulitrem a automatickou převodovkou vyjde na 714 900 Kč. Pokud zůstanete u francouzské konkurence, budete se pohybovat v podobných částkách, pokud budete chtít auto z Německa, bude nutné připlatit. Přitom auto nemá vážnější nedostatky, při rozhodování by tak mělo hrát hlavně roli to, jestli se vám auto líbí, jestli se vám bude líbit i za 3 roky a zda jste technologičtí nadšenci, kteří přivítají velké displeje a ovládání všeho pomocí dotyku.

Citroën není pro každého

 

Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,8 s
Maximální rychlost 210 km/h
Pohotovostní hmotnost 1615 kg
Průměrná spotřeba 4,8 l/100 km
Rozměry 4 602 × 1 826 × 1 638 mm
Cena od / testovaného vozu 484 900 Kč / 714 900 Kč

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest: Volkswagen Sharan

Ford S-MAX: sportování ve velkém