Lexus RX L – komfort na sedmou. První redakční autotest v Česku!

Lexus RX už nějakou dobu brázdí české silnice. Vlastně ho brázdí docela hodně, protože v loňském roce to byl vůbec neprodávanější Lexus v Česku. Teď přichází jeho prodloužená verze pro 7 pasažérů.

Otestovat prodlouženou verzi jsme se vydali až do Švýcarska. Ta symbolika je zjevná. Bezpečí, luxus, ochrana přírody – všechny tyto atributy mají jak auto, tak země společné.

11 cm k dobru

Na první pohled si ani nevšimnete, že RX nějak vyrostl. Auto je delší o 11 cm, ale u tak mohutného auta se takový rozdíl snadno přehlédne. RX se vyznačuje ostře řezanými hranami a vůbec designem, který se vymyká evropské uhlazené konkurenci. RX zkrátka jasně dává najevo, že se nebojí ukázat. Právě odlišný design bude jednou z hlavních konkurenčních výhody.
Interiér překypuje luxusem. Použity jsou jen ty nejlepší materiály, kůže je opravdu jemná. Sedadla vás obejmou a nebudete z nich chtít vystoupit. Vysoké venkovní teploty znamenají, že se automaticky spouští i ventilace sedadel, abyste se ke kůži nepřilepili nebo se v ní nepotili.

Prodloužený RX měří rovných 5 metrů! Navíc je šetrný k nedotčené švýcarské přírodě.

Když jde o cestující

Sedadla ve druhé řadě jsou dělená, navíc je lze posouvat v rozsahu až 15 cm. Ten hlavní důvod je, že za nimi se nachází ještě třetí řada sedadel. Ve třetí řadě se nachází dvojice menších sedadel, určených spíše pro děti nebo menší dospělé. Nástup na třetí řadu potřebuje trochu cviku a je potřeba ohnout záda. Když už ale sedíte vzadu, nic vám chybět nebude. Cestující mají držáky na nápoje a dokonce ovládají svou vlastní klimatizaci, můžou si zde nastavovat teplotu i sílu větrání.
A nezapomínejme, že jsme u Lexusu, takže ovládání sedadel je samozřejmě plně elektrické.

V iteriéru najdete jen ty nejluxusnější materiály,

Narostl hlavně kufr

11 cm prostoru navíc musí být někde znát. Prostor navíc se promítal především do objemu zavazadelníku. Pokud jsou sedadla třetí řady schovaná v podlaze a druhá řada sedadel posunutá úplně dozadu, naložíte 474 litrů nákladu. Pokud sedadla ve druhé řadě posunete vpřed, dostanete se na 591 litrů a pokud sklopíte i je, můžete převézt až 1656 litrů.

RX má samozřejmě pohon všech kol. A to velmi chytrý. Zadní kola pohání elektromotor, můžete se tak vydat i do lehkého terénu.

Zase ten hybrid

K pohonu velkého SUV potřebujete také velký motor. Lexus sází na benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru, který nabídne výkon 193 kW. To samo o sobě by byl slušný výkon, ale autu pomáhají ještě 2 elektromotory. Jeden pomáhá benzínovému agregátu roztáčet přední kola a nabídne 123 kW. Druhý motor pohání jen zadní kola a nabízí výkon 50 kW. Jenže výkonu 3 motorů nejde jen tak jednoduše sečíst. Plný výkon soustavy motorů se zastaví na 230 kW.

To je dostatečný výkon na rychlou jízdu i bezpečné předjíždění. Ale charakter auta nevybízí k nějakému divočení. Přeci jen jde o auto, které prázdné váží 2,2 tuny. Vysoká hmotnost má jednu velkou výhodu – posádku naprosto dokonale odfiltruje od okolního světa. Na palubě slyšíte jen jen jemné svištění, jinak jste v Lexusu jako v bavlnce. Je to úplná terapie.

Obrovský, ale tichý. RX umí jet jen na elektřinu, takže ani švýcarské kravičky se nevylekají.

Nenabíjet, šetřit

Hybridní pohon v Lexusu nemá vnější dobíjení. Baterie se dobíjí jen dvěma způsoby – při brzdění, kdy se kinetické energie rekuperuje a ukládá se v podobě elektřiny. To je nejčastější způsob a během jízdy v kopcovitém Švýcarsku nám tento způsob bohatě stačil. V případě, že rekuperace nestačí, můžou se baterie dobíjet i pomocí spalovacího motoru přes generátor.
V hornatém Švýcarsku jsme s autem ujeli něco kolem 300 km a výsledná spotřeba byla neuvěřitelná – 6,5 litru benzínu na 100 km. Na tak velké auto jde o fantastickou hodnotu. Pravdou je, že jsme se při jízdě kochali a striktně dodržovali přísné rychlostní limity. Ale právě na takovou pohodovou jízdu je RX L stavěný.

Zadní sedačky se ovládají elektricky.

Češi jej budou milovat

Lexus RX L je postavený moc dobře. Přesně pro českého zákazníka. Nabízí velkou míru komfortu, je úsporný a odveze spoustu nákladu – nebo až 7 lidí. Pokud bychom měli vypíchnout jedinou nevýhodu, tak jde o omezení maximální rychlosti na 180 km/h. Není to hezké, na druhou stranu pokud nejezdíte často po německých dálnicích, nemusí vám omezovač vadit.

Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,0 s
Maximální rychlost 180 km/h
Pohotovostní hmotnost 1 205kg
Maximální výkon 290 k
Rozměry 5000 x 1895 x 1 700 mm
Cena testovaného vozu 2 075 000 Kč

 Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Náš autotest Lexus IS: hybrid, který to umí rozpálit! Elektřinu si vyrábí sám

Lexus RX 200t: tak trochu jiné SUV