Kingdom Come: Deliverance slaví úspěch. Zajímavá je ale česká viedeoherní scéna už dávno. Dokonce od 90. let!

Hra Kingdom Come: Deliverance zaznamenala ve světě okamžitě, po svém vydání, velký úspěch. Jedná se přitom o jisté završení vývoje české videoherní scény, jež se začal psát již na přelomu 70. a 80. let!

Kingdom Come: Deliverance

Videohry jako zábava pro děti? Chyba lávky!

Ačkoli se tuzemský videoherní průmysl vyvíjí desítky let, děje se tak za poměrného nezájmu masmédií. Ta totiž stále dělají, jakoby se jednalo pouze o zábavu pro děti. Úplně tak ignorují skutečnost, že průměrný věk hráčů dnes dosahuje téměř 35 let. V únoru ovšem vyšlo dlouho očekávané RPG s názvem Kingdom Come: Deliverance, které už neproplulo bez povšimnutí. Pojďme se ale nejprve alespoň ve stručnosti podívat na to, jak se vlastně vyvíjela česká videoherní scéna.

80. léta aneb soudruzi a počítače si netykají

Historie tuzemských videoher se začala psát na přelomu 70. a 80. let (pochopitelně 20. století). Původně se jednalo především o ryze textové adventury (tzv. „textovky“), u nichž byste hledali jakoukoli grafiku marně. Tento žánr ostatně frčel i ve světě a proslavil především společnost Infocom. Mimochodem první grafická adventura (žánr, v němž hráč řeší různé úkoly) vznikla v roce 1980, jmenovala se Mystery House a vytvořila ji legendární společnost Sierra. Vraťme se ale do Čech…

V 80. letech u nás vznikaly hry především pro tzv. osmibitové počítače jako Atari či ZX Spectrum. Nutno dodat, že tyto „mašiny“ v tehdejším ČSSR nebyly právě nejrozšířenější, takže se s nimi šlo setkat v podstatě jen v rámci Socialistického svazu mládeže (SSM) a Svazarmových klubů.

Soudruzi si navíc s tímto fenoménem nevěděli rady. Příliš mu nerozuměli a ani nepředpokládali, že by počítače mohly být zdrojem protirežimních názorů. Zároveň nesly aureolu pokroku, takže komunita kolem nich měla relativní svobodu. Jeden z nejplodnějších herních tvůrců „osmdesátek“ byl přitom dnes velmi známý publicista František Fuka, který tvořil hry jako např. Indiana Jones.

František Fuka mluví v roce 1982 do televize o programování

90. léta: svět začíná objevovat české hry

Po roce 1989 se herní průmysl u nás poměrně rychle rozvíjel a začaly tu vznikat první vydavatelské společnosti jako např. Vochozka Trading, na níž si pamětníci jistě vzpomenou. Velký vývoj zaznamenala také herní žurnalistika, kterou reprezentovaly zejména časopisy Excalibur, Score a Level. Především ale začaly být ve větším množství tvořeny české hry.

Jednalo se opět především o adventury, které však již byly opatřeny grafickým, byť světové úrovně nedosahujícím kabátkem. Za všechny uveďme Tajemství oslího ostrova, což byla parodie na populární sérii Monkey Island, dále lehce erotický titul Sedm dní a sedm nocí či první českou kompletně namluvenou hru Dračí historie.

Ačkoli české adventury u nás vznikaly i ve 2. polovině 90. let (např. humorná série Polda s dabingem Luďka Soboty či Horké léto s dabingem Zdeňka Izera), toto období znamenalo přelom. Nejenže vyšlo populární RPG Brány Skeldalu, které se později dočkalo pokračování i remaku, ale především akční hra s taktickými prvky Hidden & Dangerous. Za ní stála společnost Illusion Softworks a jednalo se o první titul vzniklý na našem území, který zabodoval i v zahraničí. České hry tak ukázaly svůj potenciál, který se měl naplno projevit na počátku 3. tisíciletí…

Hidden & Dangerous

Česká herní scéna v novém tisíciletí: vzestupy i pády

České hry dokázaly zaujmout za hranicemi naší malé země především v novém tisíciletí. Zabodovaly např. střílečky Vietcong od týmu Pterodon či Operace Flashpoint (pokračování nesla jméno ArmA) od Bohemia Interactive Studio. Největší sláva však opět čekala na titul od Illusion Softworks. Za hrou Mafia: The City of the Lost Heaven přitom stál tehdy začínající herní scénárista a designér Daniel Vávra, o kterém bude ještě řeč.

Akční hra z roku 2002, jež se odehrávala v mafiánském prostředí 30. let 20. století v USA, uchvátila svým příběhem a atmosférou celý svět a dodnes je považována za jednu z nejlepších her vůbec. Nikoli náhodou se tedy dočkala pokračování, které ovšem i díky Vávrově odchodu již nedosahovaly kvalit prvního dílu, což platí především pro nedávno vydané třetí pokračování.

Mafia: The City of the Lost Heaven

Některé české hry byly tedy v zahraničí přijímány kladně, brzy ale došlo k jistému útlumu. V posledních letech tak bodovala především menší studia jako např. Amanita Design, která dokázala zaujmout svou originalitou, které navíc nedosahovala na úkor hratelnosti. Adventura Machinarium či adventurní série Samorost toho budiž velmi dobrým příkladem. V každém případě aktuálně vyjde v České republice každoročně několik desítek videoher, což není vůbec špatné číslo.

Samorost 3

Kingdom Come: Deliverance jako přelom?

Daniel Vávra opustil společnost Illusion Softworks, která se již tehdy jmenovala 2K Czech, v roce 2009, a to ještě před dokončením druhého pokračování Mafie. O dva roky později spoluzaložil firmu Warhorse Studios, jež začala pracovat na historicky realistickém RPG Kingdom Come: Deliverance. Tato hra, která hráče zavede do českých zemí na počátku 15. století, vyšla po několika odkladech letos 13. února.

Titulu jsou sice vyčítány rozličné chyby, nicméně ostatní aspekty hry jak hráče, tak recenzenty vesměs zaujaly. Ačkoli se tedy jedná o minimálně jednu z nejdražších her české historie, již nyní je jasné, že půjde o komerční úspěch. Milion kopií se prodalo ani ne během 10 dnů!

Pokud by hra neuspěla, mohlo se klidně stát, že by se světová videoherní scéna dívala na české luhy a háje poněkud skepticky. Jenže vzhledem k tomu, že se aktuálně jedná o celosvětově nejdiskutovanější titul, Česká republika může být pro zahraničí firmy zajímavým „písečkem“ k investicím. Možná tedy vstupujeme do nové éry naší videoherní historie…

Kingdom Come: Deliverance

Autor: Petr81

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

České videohry, co dobyly svět – hráli jste všechny?

Nejlepší hry, které nikoho nezajímaly. Znáte je?