Islám do škol? Tahle otázka budí hodně vášní!

Na některých školách se objevily názory, že by se ve výuce mělo objevit více informací o islámu. A takové téma samozřejmě vyvolalo spoustu rozporů. Co se stalo a co vy na to?

Hádky o výuku

Nelze bez kontextu říct, jak velký prostor by měl islám ve školních osnovách zabírat. Proto širší debatu rozpoutala poslankyně za TOP 09 Nina Nováková. Přestože je naše národní mentalita dlouhodobě silně ateistická, společnost přece jen vychází z tradic křesťanství a židovství. Nejde tedy jen o islám, ale o vzdělání v oblasti náboženství celkově. S odkazem na ateismus však ministryně školství Kateřina Valachová prohlásila, že islám, křesťanství ani jiná náboženství ve výuce místo prostě nemají.

Nováková prosazovala, aby byl ve školském zákoně zahrnut i důraz na hodnoty tvořící pilíře naší společnosti a kultury. Tedy antiku, křesťansko-židovskou tradici a principy humanismu. Především otázky víry pak úzce souvisejí se strachem z islámu a hrozbou jeho postupného rozšiřování v republice. Pokud budeme dětem už odmala zdůrazňovat křesťanské hodnoty, šance na rozmach islámu by se tak podle Novákové měly minimalizovat.

Je náboženství ideologie?

Její návrh v poslanecké sněmovně nakonec neprošel. Vedle TOP 09 s ním souhlasili i zástupci KDU-ČSL. Naopak komunisté a ČSSD byli proti. Poslanci za ANO byli nejednotní a hlasovali téměř půl na půl, k přijetí to však nestačilo. Valachová se zdráhala přijímání jakékoli ideologie do vzdělávacího systému s tím, že odkaz naší kultury se už ve výuce nachází dostatečně výrazně. Není proto třeba ho ještě podtrhovat speciálními pravidly.

Nováková však trvala na tom, že důraz na naše klíčové hodnoty není ideologií, nýbrž právě obranou před jinými a dost možná nebezpečnými ideologiemi. Skutečně zajímavá otázka, na kterou není jednoznačně správná odpověď. Návrhy Novákové se budou dál řešit v Senátu a uvidíme, jak dopadne aktivní poslankyně tam.

Progresivní Zlín?

A co vlastně tyhle spory odstartovalo? Především odvážný přístup jedné zlínské základní školy, která nechala žáky 7. třídy vypracovat srovnání základních bodů křesťanství a islámu. To se nelíbilo některým rodičům, kteří takové srovnávání považovali za propagaci islámu a snahu školy přesvědčit děti o jeho přednostech. Ministryně Valachová se od takové výuky distancovala, ovšem podle ředitele školy Petra Janečky se jedná o standardní výuku dějepisu, která je jednak v běžných osnovách, jednak i v Rámcovém vzdělávacím programu podle Evropské unie.

Téhle aféry se samozřejmě hned chytla řada médií a z obyčejných dětských prací, porovnávajících třeba základní body obou největších světových náboženství, udělala hrozbu z pokračující islamizace společnosti. Rozhodněte se sami, zdali je pouhé informování dětí o hlavních prvcích různých náboženství podněcováním k nějaké ideologii, či nikoli.

Co vy na to?

Autor: Rimsy

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

70 procent teroristů-rekrutů pořádně neví, co Islám je

Islámský lifestyle: lehké ženy, chlast a drogy. A Korán? Radši playstation!