Filtr pevných částic. Proč to bez něj v dnešní době nejde a kdy je třeba ho vyměnit?

Chceme čisté ovzduší? Samozřejmě! Filtr pevných částic tomu v nemalé míře přispívá. Víte co vlastně dělá?

Čichat výfukové plyny automobilů, to není nic hezkého. A čím stačí starší auto, tím horší. Velká změna proběhla v roce 2009, kdy vstoupila v platnost emisní norma označená jako Euro 5. Pro výrobce automobilů to znamenalo velké zpřísnění toho, co můžou motory do vzduch vypouštět. U naftových došlo k pětinásobnému zpřísnění povoleného množství pevných částic, které můžou do vzduchu vypustit. Od roku 2009 tak můžou naftové vozy vypustit jen 0,005 gramů pevných částic na 1 km. Jinými slovy auto ujede 1000 km a může vypustit pouhých 5 gramů; říkejme tomu „sazí“.

Bez filtru to nejde

Norma Euro 4, platná od roku 2005 dovolovala 0,025 g/km. Některé motory se do tohoto limitu těsně vešly i bez filtru pevných částic. Od roku 2009 jej ale mají všechny naftové motory. Bez něj by automobil normu Euro 5 nesplnil a nebylo by možné jej v EU prodávat.

Saze?

Co jsou to vlastně ty pevné částice, které norma reguluje? Ano, fakticky jde o saze, jenže jejich velikost je 0,005 mm. Takže okem je nevidíte. Jenže jak jsou malé, tak jsou nebezpečné. Nezachytí se v nose. Ani v průdušnicích. Ani v průduškách. Dostávají se až do plicních sklípků. To způsobuje astma, dýchací potíže a především rakovinu plic. Některé studie uvádí, že vystavení výfukovým plynům naftových motorů (těch bez filtru) vede k nárůstu výskytu rakoviny až o 40 %! Můžeme tomu věřit, nemusíme, ale určitě nechceme mít saze v plicích, ne?

Filtr řeší problém

Filtr pevných částic tento problém velmi elegantně řeší. Částice dopadají ne velmi jemnou mřížku filtru, kde se zachytí. Problém nastane po ujetí cca 800 km. Filtr je ucpaný. Co teď? Jemné částice je třeba spálit. Říká se tomu regenerace.

Z technického hlediska to není takový problém. Stačí teplota kolem 600° C. A saze shoří. Jak se toho dosáhne? Jsou dva způsoby.

Jedete delší dobu po dálnici, vysokou rychlostí, motor je v zátěži a výfukové plyny jsou čím dál teplejší. Řekněme, že takových 10 minut jízdy rychlostí přes 100 km/h u naprosté většiny aut stačí k tomu, aby výfukové plyny byly tak horké, že saze shoří. Vyřešeno!

Jenže co když se během těchto cca 800 km na dálnici nedostanete? Nebo nejedete po ní dostatečně dlouho vysokou rychlostí? Modernější motory mají řešení – aktivní regenerace. Velmi zjednodušeně řečeno se nafta stříkne přímo na filtr, kde shoří a s ní i saze. Snadné, ne?

Takto vypadá nový filtr pevných částic.

Temná strana

Vypadá to všechno skvěle, jenže zase tak dobře to nefunguje a filtry pevných částic mají i své bolístky. Jednak je potřeba počítat s tím, že filtr je vlastně ucpání výfuku. Takže motor má nižší výkon. A čím je filtr starší, tím hůře regenerace probíhá a zkrátka se ucpává.

Nezřídka je filtr pevných částic zdrojem poruch. Celý filtr je poměrně složitá součástka, vybavená elektronikou a může se pokazit. Opravy nejsou tak zcela triviální.

I přes regenerace je životnost filtru omezená. Horní strop je nějakých 250 000 km, v průměru ale počítejte s cca 150 000 km. Pak je třeba jej vyměnit za nový nebo repasovat.

Pokud se vám rozsvítí v autě tato kontrolka, jeďte na dálnici a pořádně auto protáhněte.

Levné to není

První filtry pevných částic měly životnost kolem 60 000 km a jejich cena se blížila i tak absurdním částkám, jako je 100 000 Kč. Je jasné, že z toho majitelé aut neměli radost.

Dnes je cena mnohem příznivější a navíc jsou k dispozici produkty třetích stran, tedy ne jen originály od automobilek. I s prací se tak u většiny aut vejdete do 15 000 Kč. I to je pro mnoho řidičů velká částka a proto se uchylují k dalšímu řešení.

Odstranění filtru

Vyříznout filtr pevných částic a oklamat elektroniku není tak složité. Najdete desítky firem, které tohle provádí a za úkon zaplatíte jen pár tisícovek. Podle odhadu ÚAMK jezdí v ČR bez filtru až milion (!) automobilů.

Co to pro majitele auta znamená? Na začátku pár ušetřených korun, ale pak už jen potíže. Auto bez filtru pevných částic neprojde na STK, respektive na měření emisí. Auto s vyříznutým filtrem pevných částic je nezpůsobilé k provozu! A buďte si jistí, že policie bude nepřítomnost filtru kontrolovat a trestat. Vyjet s autem bez filtru do zahraničí je pak velký risk. Třeba v Rakousku můžete dostat pokutu až 5 000 €, tedy asi 135 000 Kč. Ale tím to nekončí. Auto vám odstaví, zabaví značky a musíte jej nechat odtáhnout a dát do pořádku. Jinak vám nevrátí k autu značky. V okolních zemích je situace hodně podobná.

Lepší to nebude

Bojíte se filtru pevných částic? Kupte si auto, které nejezdí na naftu. Ale kupujte rychle. Už od příštího roku dostanou filtr pevných částic také některé vozy s benzínovými motory. Protože i ty vypouští saze. Není to jednoduché. Dnešní motory využívající Euro 6 vypouští naprostí minimum emisí a minimum pevných částic. Jedna dodávka z devadesátých let napáchá takovou šlamastiku, jako stovky nových aut. Jenže s těmi starými auty se nic neudělá.

Byť se zdá, že Euro 6 je naprostý limit možností spalovacích motorů, ještě v letošním roce by měla Evropská komise představit novou emisní normu. Bude se jmenovat Euro 6.1 nebo Euro 7. Nebude ani tak moc zpřísňovat limity, jako se pozmění metodika. Od laboratorních podmínek testování se přeneseme více k reálnému provozu. Co to bude znamenat? Dost možná to bude konečná pro naftové motory v osobních automobilech. Bude to značná pobídka pro elektromobily a pro hybridy, ale také pro vozidla na alternativní pohon, jako je třeba stlačený zemní plyn.

Autor: Analytik

 MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Automobily v roce 2036. Co šíleného nás čeká a nemine

Největší zbytečnosti v autech