„Dokonalé letadlo na vítězství nestačí! Rozhodují tisíciny sekundy!“ říká Petr Kopfstein před nejprestižnější leteckou soutěží

Petr Kopfstein má možná tu nejextrémnější práci na světě. Jen nepatrný pohyb jeho ruky může rozhodnout o tom, jestli zvítězí nebo havaruje. Je pilotem v soutěži Red Bull Air Race, při které letadla prolétají tratí rychlostí až 400 km/h jen pár metrů nad zemí. V sobotu 3. února vstoupí Petr v nejprestižnější letecké soutěži na světě do své třetí sezony. A chce v ní útočit na elitní trojku!

Petr Kopfstein

Cítíš, že tě dva roky v Red Bull Air Race změnily nejen jako pilota, ale také jako člověka?

Jako pilota mě posunuly po všech stránkách. Nabral jsem zkušenosti, které bych nikde jinde nezískal. Člověk totiž létá pod obrovským stresem a v prostředí, které není pro letadla určené – uprostřed měst, mezi tribunami, nad úzkými řekami.

Jako člověk jsem pokornější. Víc si vážím obyčejných věcí, protože létání mi dává zpětnou vazbu o relativitě života, uvědomuji si to stále silněji.

Zájem o Red Bull Air Race v Česku rychle roste i díky tomu, že čeští piloti mají skvělé výsledky. Už tě lidé zastavují na ulici s prosbou o fotku?

V Karlových Varech se mi to stává často. Já jsem patriot a hrdě se hlásím k městu, ze kterého pocházím. V Praze se to děje občas a jsem za to rád, protože se snažíme, aby byl náš sport co nejvíc vidět.

Kam myslíš, že se Air Race bude v dalších letech vyvíjet?

To je těžká otázka. Může jít několika směry. Jedním z nich je vývoj nových letadel a nové konstrukce. Vím o výrobcích, kteří se do toho chtějí pustit, ale naše letadla se blíží dokonalosti, takže to nebudou mít jednoduché.

Silným trendem bude vtažení diváka do našeho sportu. Red Bull Air Race spolupracuje s Googlem na technologii, díky které budou diváci sledovat let z kokpitu. Jako kdyby s námi seděli v letadle. Uvidí přesně to, co vidí piloti. A tenhle projekt se bude spouštět už v blízké době.

Vraťme se k vývoji letadel. V tuto chvíli nemohou piloti sahat do motorů, ale mohou ovlivnit vnější podobu letadla a zlepšit tím aerodynamiku. Myslíš, že by bylo správné pravidla uvolnit a povolit úpravy motorů?

Podle mě jsou pravidla nastavená správně. Pokud by se změnila, začaly by vítězit týmy, které mohou do vývoje investovat nejvíce peněz. Nyní je to vyvážené, protože týmy sice mohou letadla vylepšovat a testovat různé modifikace, ale stále mají na výsledku velký podíl schopnosti pilota.

V Air Race rozhodují o výsledku tisíciny sekundy. Roli hraje každý detail. Máš spočítané, o kolik času v závodním letu tě připraví například kilogram hmotnosti navíc?

Ono to přesně spočítat nejde, protože bych musel zaletěl dva naprosto stejné lety ve stejných podmínkách. Ale vím, že tři kila váhy navíc při přetížení 12 G jsou stejná, jako kdybych do letadla naložil 36 kilogramů. To si můžeš na klín posadit pubertální dítě. Snažíme se proto ušetřit každý gram na letadle, neboť každé kilo se zde při přetížení násobí. Se svými 80 kg jsem tak v průměru, nicméně Yoshi Muroya váží 62 kg, a to už je obrovská výhoda.

Takže držíš diety?

Snažím se držet si stále stejnou váhu, a před závodem shodit ještě tak dvě kila. Když naproti tomu zhubnu moc, necítím se dobře a mám tendence být pak více nemocný.

Letecké schopnosti trénuješ i na simulátoru. Jak moc je věrnou kopií toho, co pak zažíváš ve skutečném letadle na trati?

Na simulátoru dokážu nastavit trať, její okolí i veškeré počasí – nárazy větru, teplotu a další elementy.  Takže se díky němu mohu na trať skvěle připravit.

Jedinou nevýhodou je, že mi knipl nedává zpětnou vazbu a nepůsobí na něj žádné síly. Zatáhnout v letadle vertikální manévr, to je jako zvednout jednou rukou 23 kilogramů. Taková věc na simulátoru nastavit nejde.

Znáš pak trať natolik, že ji proletíš na simulátoru i se zavřenýma očima?

To neproletím. Sice mám naučené pohyby, jak trať proletět, a znám každou zatáčku, ale v Air Race rozhodují tisíciny sekundy. Načasování je klíčové, takže trať musím primárně vidět, pokud nevím kam letím, netrefil bych ani vstupní bránu.


KDO JE PETR KOPFSTEIN

Účastník prestižní letecké soutěže Red Bull Air Race, ve které se utkává 14 nejlepších pilotů na světě. Do elitní divize Master Class postoupil v roce 2016. Ve své první sezoně obsadil 14. místo, loni se vklínil mezi největší favority soutěže a bral 5. příčku. Žádný jiný pilot před ním nezaznamenal tak rychlý progres.

Předtím působil v nižší kategorii Challenger, kterou jednou dokázal vyhrát. Byl také členem české reprezentace v akrobatickém létání, ve kterém se mimo jiné stal mistrem republiky v nejvyšší třídě Unlimited.

V březnu mu bude 40 let. Žije v Karlových Varech. Je ženatý a má dvě děti.

Autor: red

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Exkluzivní rozhovor. Jan Jagrik odtajnil podrobnosti vývoje automobilů!

Češi na Dakaru: exkluzivní rozhovor s Martinem Prokopem