Budou kamiony pohánět elektromotory? Jezdili jsme v něm!

Emisní normy utahují smyčku kolem krku nejen výrobcům osobních automobilů, ale také kamionů. Kouřící monstra jsou minulostí, ale to je jen začátek. Zmizí ze silnic naftové kamiony, tak jak ze železnice mizí naftové lokomotivy?

Odpověď je jednoznačná. Zmizí. Ale postup to bude přechodný. Začne se tím, že auta budou hybridní. V centrech měst, obytných zónách nebo uzavřených garážích se bude jezdit na elektřinu. Čistě a ekologicky, protože vůz nebude vypouštět žádné emise v místě, kde se vyskytují lidé. A spalovací motory zůstanou na dlouhé trasy pro jízdu mimo města. Proč by tohle vlastně nemohlo fungovat i u kamionů?

Na první pohled hybrida nepoznáte.

Hybridní kamion

Vlastně mohlo! Svou cestu ukazuje Scania. Vyzkoušeli jsme si, jak vlastně takový hybridní kamion funguje. Že jde o hybrid, to na první pohled vůbec nepoznáte. Tedy až na ty nápis Hybrid na voze. Náklaďák je poháněn běžným naftovým motorem. To znamená devítilitrovým pětiválcem Scania. Ten nabízí výkon 235 kW a především 1600 N.m. Tomuto motoru pak sekunduje elektrický motor, jehož parametry jsou také úctyhodné. 130 kW a 1050 N.m. Pro představu, to je 4x větší točivý moment, než jaký nabízí třeba Nissan Leaf.

Takto vypadá hybridní komponenta náklaďáku.

Když elektromotor, tak k němu patří baterie. Trochu překvapí využitelná kapacita – 1,2 kWh – to není mnoho. Celková kapacita baterie je 4x větší, ale efektivně se využívá právě tato hodnota. Je to z důvodu velmi dlouhé životnosti baterie. Elektronika hlídá využívání jednotlivých článků. Baterie musí s kamionem vydržet aspoň milion najetých kilometrů.

Takto vypadá charakteristika spalovacího motoru Scania. Maximum točivého momentu je mezi 1050 a 1300 otáčky.

2 km na elektřinu

V praxi to znamená, že souprava o hmotnosti 15 tun (!) může ujet bez potřeby nafty až 2 km. V praxi jsme si tuhle hodnotu ověřili. To se hodí třeba při jízdě historickou částí města, nebo v uzavřeném skladišti. Konec dýchání naftových emisí! Hurá!

Máte na tohle monstrum papíry? Pokud ne, na veřejnou komunikaci nesmíte.

Smyslem elektromotoru ale není jen jízda na kratší vzdálenosti bez emisí. Elektromotor by měl především pomáhat naftovému motoru v náročných situacích. Přeci jen, má velký točivý moment dostupný okamžitě, takže naftový motor pak nemusí jet na plný výkon, což snižuje spotřebu. Také při popojíždění v koloně může naftový motor zůstat vypnutý a neprodukovat emise. Nehledě na snížení hladiny hluku. V režimu jízdy na elektřinu je hladina zvuku jen 71 dB. Tím se vejde do evropské iniciativy zvané Quiet Truck. Opět body pro Scanii.

Celý hybridní systém váží 790 kg, přitom spotřebu dokáže srazit až o 18 %.

Kdo šetří, má za tři hybrid

Podle společnosti Scania má úspora paliva činit až 18 %, což je opravdu hodně. Záležet bude na jízdním stylu řidiče, na podmínkách, kde se jezdí, a samozřejmě i na profilu terénu. Proč? Pokud jede kamion z kopce, nemusí namáhat brzdy – dochází k rekuperaci. Kinetická energie kamionu se mění na elektřinu v baterii. Bez produkce emisí, navíc se tím šetří brzdy.

Jaká je ale návratnost? To si bude muset každý vypočítat sám. Hybridní verze Scanie totiž vyjde o 50 000 € dráž a to není málo. Každopádně, éra hybridů je tady, ať už chcete, nebo ne. Jste připraveni?

Autor: Analytik

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Náš autotest: Nissan Leaf

Filtr pevných částic. Proč to bez něj v dnešní době nejde a kdy je třeba ho vyměnit?



Send this to a friend

...