5 příznaků toho, že se blíží konec vašeho auta

Opravy auta patří k těm nejméně příjemným zážitkům. Většinou vás stojí velké tisíce a výsledek je často nejistý, závada se může znovu projevit. Na co byste měli dávat pozor?

Pískání turba

Motory přeplňované turbodmychadlem jsou dnes naprostá samozřejmost. A to jak u benzínových, tak u naftových motorů. Přičemž jde o velmi složitou součástku, která je náročná na výrobu, i údržbu. Turbodmychadla v automobilech dosahují až 300 000 otáček za minutu, což je zatraceně hodně. A díky tomu jsou také citlivá. Třeba na mazání. Pokud šlapete na krk hned studenému motoru, kdy olej nemá ještě správnou teplotu, turbo se nemaže dokonale a problém je na světě jedna dvě. Stejně tak, pokud vypnete motor poté, co turbo mělo vysoké otáčky. Lopatky jsou často rozžhavené a nestihnou se ochladit. Vlivem tepla a gravitace se pak deformují.

Pokud slyšíte turbo pískat, už je něco špatně a měli byste jet do servisu. Odkládat opravu či výměnu turba se nemusí vyplatit. Turbo se může zadřít a uvolní se z něj kovové špóny. Ty se dostanou do oleje a zaděláno na problém. I když vám turbodmychadlo vymění, špóny můžou zůstat přichycené k vaně oleje a o několik týdnů, měsíců či let později se dostanou tam, kam nemají, a s novým turbem bude také ámen.

Tip: Pokud se rozhodnete automobil vyměnit, vybírejte především z vozů s certifikátem CEBIA, který garantuje původ vozu a udaný nájezd v km. V ČR tyto ověřené ojeté vozy nabízí např. společnost TUkas. Ojeté automobily u nich plní standardy jako je ŠKODA Plus, DasWeltAuto, Volvo Select či Opel certifikované vozy.

Výměna turba? Připravte si tak 20 000 Kč.

Výměna turba? Připravte si tak 20 000 Kč.

Modrý dým

Auta se staršími emisními normami, jako jsou Euro 2 nebo Euro 3, kouří. S tím je třeba se smířit. Normální je, že z naftových motorů jde černý dým a saze. U benzínových motorů se tu a tam může objevit i bílý kouř a nemusí to nic znamenat, může jít jen o horší kvalitu paliva. Jakmile ale začne být dým modrý, máte velký problém. Modrý dým vzniká, pokud se do spalovacích komor válců dostává také motorový olej. A to je moc špatně. Lepší variantou je, když se olej dostává jedním směrem, tedy právě do válců. Pak je třeba se smířit s tím, že aspoň jednou týdně zkontrolujete jeho hladinu a případně doplníte. Horší ale je, pokud je průsak oboustranný. To znamená, že palivo se dostává do oleje a to je cesta do pekel. Nafta v oleji nikdy nebude tak dobře mazat, jako olej samotný a zaděláváte si na zadření motoru či jiné problémy.

Když tedy vidíte modrý dým z výfuku, mazejte do servisu.

Modrý kouř je v pořádku u dvoutaktních motorů, tam se olej spalovat musí.

Modrý kouř je v pořádku u dvoutaktních motorů, tam se olej spalovat musí.